Licznik odwiedzin: |
Pilotowa instalacja aminowego usuwania
dwutlenku węgla ze spalin 25 kwietnia bieżącego roku rozpoczęła pracę w
Elektrowni Łaziska. To pierwszy tego typu projekt badawczy w Polsce,
prowadzony przez Grupę TAURON przy współpracy Instytutu Chemicznej
Przeróbki Węgla.
Montaż instalacji pilotowej do ciągu technologicznego elektrowni.
Rys. 1. Schemat technologiczny instalacji pilotowej.
Rys. 2. Schemat podłączenia instalacji pilotowej do ciągu technologicznego elektrowni.
Podstawowym nośnikiem produkcji energii elektrycznej w Grupie TAURON
jest węgiel kamienny – obecnie ponad 90 proc. portfela wytwórczego
holdingu opiera się na tym paliwie. Dlatego TAURON rozwija czyste
technologie węglowe, stawiając na wysokosprawne i ekologiczne jednostki
węglowe, jak również inwestuje w badania nad wychwytywaniem CO2.
Tym samym Grupa realizuje zadania z zakresu polityki środowiskowej Unii
Europejskiej, która zakłada – między innymi – ograniczenie emisji
dwutlenku węgla do atmosfery.
Dlatego tak ważnym projektem z tego obszaru jest pilotowa instalacja aminowego usuwania CO2
ze spalin, która 25 kwietnia rozpoczęła pracę w TAURON Wytwarzanie
Oddział Elektrownia Łaziska. – To pierwsze w Polsce zastosowanie tej
technologii w funkcjonującej elektrowni. Liczymy, że efekty badań
pozwolą na minimalizację wpływu działania instalacji na efektywność
bloków energetycznych i przyczynią się do obniżenia wskaźników
emisyjności jednostek wytwórczych w Grupie – mówi Dariusz Lubera, prezes
Zarządu TAURON Polska Energia SA.
Instalacja została zbudowana w systemie kontenerowym, który umożliwia
sprawny transport, a tym samym daje szerokie możliwości jej zastosowania
w różnych obiektach należących do Grupy TAURON. – Przez najbliższy rok
instalacja pozostanie na terenie Elektrowni Łaziska i będzie
współpracować z konwencjonalnym blokiem 200 MW. Następnie zostanie
przewieziona do Elektrowni Jaworzno III, gdzie będą prowadzone badania
na spalinach z kotła fluidalnego– podkreśla Stanisław Tokarski, prezes
Zarządu TAURON Wytwarzanie SA.
Projekt instalacji pilotowej aminowego usuwania CO2 ze spalin
prowadzą specjaliści Grupy TAURON oraz Instytutu Chemicznej Przeróbki
Węgla. – Innowacyjna instalacja do usuwania dwutlenku węgla ze spalin
powstała w wyniku ścisłego współdziałania kadry inżynierskiej TAURONA i
Instytutu. Ten twórczy efekt współpracy jest ważnym krokiem dla
energetyki w rozwoju niskoemisyjnych elektrowni węglowych i wytycza
kierunki dla ich dalszego rozwoju – dodaje Marek Ściążko, dyrektor
ICHPW.
Po zakończeniu realizacji zadania badawczego jednostka pilotowa dalej
będzie wykorzystywana do badań także na terenie innych bloków
energetycznych, ułatwiając tym samym wdra-żanie instalacji wychwytywania
CO2 na skalę przemysłową.
Koszty zbudowania instalacji pilotowej, w wysokości 8,8 mln zł, zostały
pokryte ze środków Grupy TAURON. Instalacja powstała w ramach realizacji
zadania badawczego pn. „Opracowanie technologii dla wysokosprawnych
zeroemisyjnych bloków węglowych zintegrowanych z wychwytem CO2
ze spalin”. Zadanie realizowane jest w ramach strategicznego programu
badań naukowych i prac rozwojowych„Zaawansowane technologie pozyskiwania
energii” i zostało dofinansowane przez Narodowe Centrum Badań i
Rozwoju. Liderem konsorcjum realizującego projekt jest Politechnika
Śląska, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki.
Koncepcja technologiczna instalacji pilotowej
Z uwagi na specyfikę spalin z bloków węglowych (ciśnienie atmosferyczne, stężenie CO2 do 15 proc., zawartość zanieczyszczeń w postaci SOx, NOx, pyły) na obecnym etapie rozwoju procesów wychwytu CO2
do zastosowania w instalacji pilotowej przyjęto najbardziej
zaawansowany technologicznie proces absorpcji chemicznej dwutlenku węgla
w wodnych roztworach amin.
Według obowiązujących norm, stężenie tlenków siarki w spalinach dla
dużych bloków energetycznych nie powinno przekraczać 200 mg/m3n.
Taki stopień odsiarczenia nie jest jednak wystarczający, by zapewnić
poprawność działania zastosowanej technologii. Przyjęto zatem, że w celu
uniknięcia znacznych kosztów operacyjnych związanych z degradacją amin
pod wpływem związków siarki konieczne jest obniżenie stężenia SO2 w spalinach kierowanych do instalacji pilotowej do wartości 20 mg/m3n.
W związku z powyższym wymogiem, instalację pilotową wyposażono w moduł głębokiego odsiarczania spalin, w którym prowadzi się
absorpcję SO2 w wodnym roztworze węglanu i wodorowęglanu sodu
z wytworzeniem kwa-śnego siarczanu (IV) sodu. Rozwiązanie takie
umożliwia przygotowanie strumienia spalin do właściwego procesu, a także
przebadanie wpływu zawartości tlenków siarki w spalinach na proces
degradacji amin.
Jak to się robi?
Podstawowym układem technologicznym instalacji pilotowej jest moduł usuwania CO2
ze spalin, który składa się z kilku węzłów procesowych. Najważniejszym z
nich jest węzeł absorpcji, którego najistotniejszym elementem jest
kolumna absorpcyjna (absorber), do której doprowadzane są spaliny. Gaz z
sekcji głębokiego odsiarczania o natężeniu ok. 200 m3n/h
wprowadzany jest do kolumny, gdzie kontaktuje się ze spływającym po
wypełnieniu roztworem wodnym aminy. Wychwyt przeważającej ilości CO2
ze strumienia gazu następuje w wyniku absorpcji z towarzyszącymi
reakcjami chemicznymi. Nasycony dwutlenkiem węgla roztwór absorpcyjny
poprzez węzeł odzysku ciepła kierowany jest do kolumny desorpcyjnej
(desorbera).
Odzysk ciepła ma kluczowy wpływ na wskaźniki energetyczne
charakteryzujące cały proces, zmniejszając zapotrzebowanie na energię w
wyparce desorbera, ponieważ zasilający go roztwór nasycony jest wstępnie
podgrzany w krzyżowym wymienniku ciepła.
Wychwycony w węźle absorpcji CO2 jest wydzielany w kolumnie
desorpcyjnej, w której następuje proces regeneracji roztworu. Ciepło
doprowadzone do desorbera powoduje rozerwanie wiązań wcześniej
wytworzonego związku amina-CO2 oraz desorpcję gazowego
dwutlenku węgla z roztworu. Unoszące się w kolumnie desorpcyjnej gorące
opary dostarczają ciepło bezpośrednio do spływającego w przeciwprądzie
roztworu czę-ściowo kondensując. Odbierana ze szczytu mieszanina pary
wodnej i CO2 jest chłodzona, a wydzielony kondensat zawracany
jest do układu. W instalacji pilotowej zastosowano układ z
rozdzielonymi strumieniami roztworu, cyrkulującymi pomiędzy węzłami
absorpcji i regeneracji. Celem tego rozwiązania jest optymalizacja pracy
układu w kierunku minimalizacji zapotrzebowania energetycznego procesu.
Zastosowane w procesie aminy to organiczne związki będące pochodnymi
amoniaku. Ze względu na swój zasadowy charakter mają zdolność do
pochłaniania składników kwaśnych z gazów, np. CO2. Reakcja
chemiczna amin z dwutlenkiem węgla jest reakcją odwracalną i właściwość
ta znalazła zastosowanie w procesach oczyszczania gazów z CO2.
Podstawowym związkiem stosowanym w instalacji jest monoetanoloamina,
tzw. MEA. W projekcie testowane będą również roztwory innych amin i
substancji aktywujących procesy absorpcji, wytypowane w trakcie badań
laboratoryjnych prowadzonych od początku trwania zadania badawczego w
Instytucie Chemicznej Przeróbki Węgla
Charakterystyka techniczna instalacji
Strumień doprowadzanego gazu – 200 m3n/h
Zawartość CO2 w spalinach – ok. 13,5 proc.
Przepływ roztworu absorpcyjnego w obiegu – 1600 dm3/h
Sprawność usuwania CO2 – około 90 proc.
Nominalna temperatura pracy regeneratora – 130oC
Zapotrzebowanie na energię elektryczną – 75 kWh
Zapotrzebowanie na wodę chłodzącą – 5,5 m3/h
Średnica kolumn – 300 mm
Wysokość absorbera – 14 m
Wysokość desorbera – 15 m
Liczba aparatów – 40
Liczba punktów pomiarowych – 180
Instalacja pilotowa aminowego usuwania CO2 ze spalin
Instalacja jest pierwszym tego typu obiektem w Polsce, przewidzianym do badania procesu usuwania CO2
z rzeczywistych spalin bloku wę-glowego przy wykorzystaniu absorpcji
chemicznej. Podobnych instalacji działa na świecie kilkanaście, np. w
Niemczech, Japonii, Australii, USA.
Instalacja pilotowa przygotowana jest do transportu samochodowego,
umieszczona została w trzech typowych kontenerach transportowych:
- kontener technologiczny (1),
- kontener nadzoru (2),
- kontener magazynowy (3).
Ciąg technologiczny służący do realizacji procesu, składający się z 40
aparatów, zlokalizowany jest w kontenerze technologicznym. Podstawowym
elementem części technologicznej są trzy kolumny sorpcyjne, które wraz z
konstrukcjami wsporczymi na czas transportu są demontowane i składowane
w kontenerze magazynowym. Trzeci z kontenerów – nadzoru, zawiera układy
sterowania, podręczne laboratorium oraz pomieszczenie obsługi.
W ciągu technologicznym zainstalowano 180 punktów pomiarowych dla
monitorowania procesu oraz pozyskiwania odpowiedniej liczby danych do
analizy.
Celem pracy instalacji jest potwierdzenie moż-liwości zastosowania roztworów amin w procesie usuwania CO2
z rzeczywistych spalin pochodzą-cych z kotłów węglowych oraz określenie
wpływu podstawowych parametrów pracy na sprawność procesu wychwytu oraz
sprawność pracy bloku węglowego.
Program strategiczny „Zaawansowane technologie pozyskiwania energii
”Celem programu dofinansowywanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
jest opracowanie rozwiązań technologicznych, które przyczynią się do
osiągnięcia założeń strategii „3 x 20”, w tym redukcji emisji CO2 o 20 proc. – w łącznym bilansie UE do 2020 roku (w odniesieniu do 1990 r.).
Program strategiczny obejmuje cztery priorytetowe zadania badawcze, z których dedykowanym dla instalacji pilotowej jest:
– zadanie badawcze 1 – Opracowanie technologii dla wysokosprawnych
„zeroemisyjnych” bloków węglowych zintegrowanych z wychwytem CO2
ze spalin. Zadanie realizowane jest przez konsorcjum
naukowo-techniczne, którego liderem jest Politechnika Śląska w
Gliwicach, i poświęcone jest klasycznej energetyce węglowej. Prace w
projekcie mają na celu skomercjalizowanie w segmencie wytwarzania
wysokosprawnego „zeroemisyjnego” bloku węglowego, a w szczególności:
– opracowanie i weryfikację nowych koncepcji wzrostu sprawności obiegu
siłowni kondensacyjnych (w tym o najwyższych, ultranadkrytycznych
parametrach pary),
– znalezienie rozwiązań technologicznych dla redukcji strat sprawności spowodowanych usuwaniem CO2 ze spalin,
– opracowanie i sprawdzenie w skali pilotowej procesu wychwytu CO ze spalin.
|
|