Na przebieg debaty o
perspektywach finansowych na lata 2014-2020 ma wpływ globalny kryzys
finansowy i jego konsekwencje oraz bieżąca sytuacja w strefie euro,
zwłaszcza w Grecji. Kryzys zmienił sposób patrzenia na przyszłość, a
problemy strefy euro mają przełożenie na wielkość środków finansowych
w budżecie Unii.
foto: http://pl.fotolia.com
foto: http://pl.fotolia.com
foto: http://pl.fotolia.com
Politycy UE, tworząc program wychodzenia z kryzysu, wiedzieli, że powrót
do dotychczasowego sposobu gospodarowania nie jest możliwy. Gospodarka
oparta na wzroście PKB, na niedoskonałym rynku i nieodpowiedzialnym
sektorze finansowym nie daje szans na stabilny rozwój. Dlatego też
program wychodzenia z kryzysu został oparty na koncepcji zrównoważonego
rozwoju. Unia Europejska przyjęła strategię rozwoju Europa 2020, która
stała się wiodącym program na najbliższe lata i zastąpiła wcześniejszą
Strategię Lizbońską.
Konsekwencje kryzysu
Aby zrozumieć główne priorytety nowej perspektywy finansowej, należy
przedstawić najistotniejsze konsekwencje kryzysu dla gospodarki,
społeczeństwa i środowiska, gdyż to one wyznaczać będą potrzeby
w zakresie finansowania. Unikalność tego kryzysu związana jest z jego
wymiarem ekonomicznym (obniżenie PKB), społecznym (utrata zaufania
i kryzys wartości) i ekologicznym (dewastacja środowiska i zmiany
klimatyczne).
Tabela 1 pokazuje listę negatywnych oddziaływań kryzysu globalnego na
gospodarkę, w tym zwłaszcza spadek PKB. Efekty pozytywne, które
umieszczone są po prawej stronie tabeli, powstałe na skutek kryzysu, są
w większości związane z przekierowaniem inwestycji i innowacji w stronę
„zielonej” gospodarki.
Dlatego też naturalne wydaje się, że strategie wychodzenia
z kryzysu powinny skupiać się na potencjale tkwiącym w przyjaznych
środowisku modelach rozwoju.
Nowe otwarcie
Społeczne konsekwencje kryzysu są szczególnie ważne, gdyż dotychczasowy
rozwój gospodarczy oparty był na zaufaniu społecznym do rynku, do
ekonomistów, do finansistów i polityków. Politycy mówili: głosujcie na
nas, płaćcie podatki, a my zapewnimy wam dobrobyt i bezpieczeństwo
socjalne. Ta obietnica jest już nieaktualna.
Uwaga obywateli kieruje się na wartości związane z jakością życia,
zdrowiem, stanem środowiska. Wokół tych idei prowadzone są działania
organizacji pozarządowych tworzących społeczeństwo obywatelskie.
Pozytywnym
skutkiem kryzysu w społeczeństwach krajów bogatych staje się świadomość
współodpowiedzialności za kryzys, gdyż to właśnie nieograniczona
konsumpcja napędza produkcję, a nie zawsze chcemy to sobie uświadomić.
Największym beneficjentem kryzysu jest środowisko naturalne. Oprócz
tego, że w wyniku spadku PKB zmniejszyło się zapotrzebowanie na zasoby
paliwa, energię, to najważniejszym pozytywnym efektem jest masowe
pojawianie się, nie na poboczu gospodarki, ale w jej głównym nurcie,
inicjatyw mających na celu oszczędzanie energii, zmniejszanie ilości
odpadów, czystą produkcję, innowacje ekologiczne, inwestycje
ekologiczne.
„Zielona” gospodarka kreuje nowe miejsca pracy, przyciąga inwestorów, jest wspierana przez programy gospodarcze rządów.
Rynki produktów i usług ekologicznych generują dochody i zyski.
Obywatele wyrażają pozytywny stosunek do wszystkich ekologicznych
inicjatyw gospodarczych i są skłonni inwestować w nie swoje pieniądze,
rośnie popularność zrównoważonych funduszy inwestycyjnych, jest większa
skłonność do inwestowania w akcje spółek w sektorze „zielonej”
gospodarki. Odnawialne źródła energii i technologie ekologiczne
sprzyjają poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań, które tworzą znaczącą
wartość dodaną w gospodarce.
Strategia „Europa 2020”
W Unii Europejskiej od kilku lat toczyła się debata nad nową strategią
rozwoju, która miałaby zastąpić Strategię Lizbońską. W 2009 r. przyjęto
dokument Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego
rozwoju sprzyjającego integracji społecznej. W dokumencie tym sporo
miejsca poświęcono kryzysowi globalnemu, w szczególności w krajach UE.
Zauważono, że nasze systemy gospodarcze są coraz bardziej współzależne.
Najpilniejszym zadaniem jest wyjście z kryzysu, jednak nie należy ulec
pokusie powrotu do sytuacji sprzed kryzysu. Kryzys nie był tylko
jednorazowym ciosem, po którym można się podnieść i wrócić do
wcześniejszych metod działania. Wyzwania, przed jakimi stoi dziś Unia,
są dużo większe niż przed recesją, podczas gdy pole manewru jest
ograniczone.
Możliwe jest wspólne stawienie czoła najpilniejszemu wyzwaniu, jakim
jest naprawa gospodarcza, oraz innym wyzwaniom długoterminowym, takim
jak: globalizacja, rosnące zapotrzebowanie na ograniczone zasoby
i starzenie się społeczeństw.
Strategia Europa 2020 obejmuje trzy wzajemnie ze sobą powiązane priorytety:
- Rozwój inteligentny: rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacji;
- Rozwój
zrównoważony: wspieranie gospodarki efektywniej, korzystającej
z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej;
- Rozwój
sprzyjający integracji społecznej: wspieranie gospodarki o wysokim
poziomie zatrudnienia, zapewniającej spójność społeczną i terytorialną.
W nowej strategii UE kontynuuje swoje priorytety rozwojowe, takie jak
gospodarka oparta na wiedzy. Jednak szczególną rolę, także w związku
z kryzysem, nadaje idei zrównoważonego rozwoju. Rozwój ten nakierowany
jest na rozszerzanie obszaru „zielonej” gospodarki, odnawialnych źródeł
energii, inwestycje w sektory wykorzystujące technologie przyjazne
środowisku i ekologiczne innowacje.
Wyzwania, które ujawniły się w związku z globalnym kryzysem, podkreślają
znaczenie zrównoważonego rozwoju. Obecnie staje się on motorem
ożywiającym gospodarkę, głównym celem inwestycji i transferu publicznych
pieniędzy, np. z funduszy strukturalnych, oraz sposobem na tworzenie
nowych miejsc pracy.
Międzynarodowe inicjatywy podejmowane po 2008-2009 roku
podkreślają, że konieczne jest nowe zdefiniowanie gospodarki i tworzenie
jednoczesnej równowagi finansowej, społecznej i ekologicznej w ramach
nowego modelu rozwoju społeczno-gospodarczego, zwanego „zielonym
rozwojem gospodarki”, w którym szczególną uwagę zwraca się na kwestie
ochrony środowiska. W przeciwieństwie do obecnego modelu, w znacznej
mierze opartego na wykorzystaniu paliw kopalnych i innych surowców
nieodnawialnych, nowy model powinien czerpać z doświadczeń ekonomii
środowiskowej oraz zapewniać właściwe relacje pomiędzy gospodarką
i ekosystemami. Tzw. „zazielenianie gospodarki” rozpatrywane jest
w wielu płaszczyznach i obejmuje szereg węższych zagadnień, takich jak
rozwój czystych technologii, odnawialnych źródeł energii, poprawę
efektywności energetycznej i materiałowej, zmianę modelu konsumpcji
i produkcji na bardziej zrównoważony, zintegrowaną politykę produktową,
„zielone” zamówienia publiczne, „zielone” miejsca pracy czy ekologiczną
reformę podatkową.
Perspektywa finansowa
Całkowita kwota proponowana na kolejne siedem lat wynosi 1,025 mld euro
na środki na zobowiązania (1,05 proc. unijnego DNB) oraz 972,2 mld euro
(1 proc. unijnego DNB) na środki na płatności. Dokonano także przesunięć
środków w budżecie, które umożliwiają finansowanie nowych priorytetów,
takich jak transgraniczna infrastruktura energetyczna i transportowa,
badania i rozwój, edukacja i kultura, zabezpieczenie granic zewnętrznych
oraz wsparcie dla naszych sąsiadów na południu i wschodzie.
Ponadto zreformowano praktycznie wszystkie polityki unijne,
upraszczając objęte nimi programy oraz dodając więcej warunków
określających, w jaki sposób można wydawać środki budżetowe.
Jednym z priorytetów budżetu jest Polityka spójności przeznaczona na
wsparcie rozwoju w krajach o niższym PKB, w tym dla Polski (376 mld euro
na cały okres). V Raport Kohezyjny wskazał na konieczność powiązania
przyszłej Polityki spójności i strategii „Europa 2020” tak, aby stały
się one ważnym czynnikiem wspierającym wzrost gospodarczy, także
w perspektywie jakościowej, w całej UE.
Wspólne ramy strategiczne (ang. Common Strategic Framework) mają być
przełożeniem założeń i celów projektu „Europa 2020” na priorytety
w zakresie inwestycji. Ramy te objęłyby Fundusz Spójności, Europejski
Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny i Europejski
Fundusz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Nowy budżet unijny ma być narzędziem inwestycyjnym, które przyczyni się do wzrostu gospodarczego UE.
Głównym
elementem polityki inwestycyjnej Unii powinna pozostać polityka
spójności, służąca realizacji celów strategii „Europa 2020”.
Zarówno Komisja Europejska, jak i Parlament Europejski doskonale
rozumieją, że bez skutecznego wsparcia finansowego realizacja strategii
gospodarczej „Europa 2020” zakończy się tak jak realizacja Strategii
Lizbońskiej, czyli fiaskiem. Dlatego budżet na lata 2014-2020 musi być
traktowany jako instrument finansowy do realizacji celów strategicznych
Unii Europejskiej.
Unia Europejska pragnie stworzyć przewagę konkurencyjną w gospodarce,
w produkcji, w rozwoju technologii, w badaniach i w innowacjach,
wykorzystując koncepcję zrównoważonego rozwoju. Do tej pory Europa była
liderem w rozwoju „zielonej” gospodarki i odnawialnych źródeł energii.
Obecnie chce wykorzystać szansę na rozwój i tworzenie nowych miejsc
pracy oraz na nową wartość dodaną właśnie w ramach zrównoważonego
i „zielonego” rozwoju gospodarczego.
W strategii „Europa 2020” zrównoważony rozwój oznacza:
- Budowanie bardziej konkurencyjnej gospodarki niskoemisyjnej, która będzie korzystać z zasobów w sposób racjonalny i oszczędny;
- Ochronę środowiska naturalnego, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych i zapobieganie utracie bioróżnorodności;
- Wykorzystanie pierwszoplanowej pozycji Europy do opracowania nowych, przyjaznych dla środowiska technologii i metod produkcji;
- Wprowadzenie efektywnych,
inteligentnych sieci energetycznych;Wykorzystanie sieci obejmujących
całą UE do zapewnienia dodatkowej przewagi rynkowej firmom europejskim
(zwłaszcza małym przedsiębiorstwom produkcyjnym);
- Poprawienie warunków dla rozwoju przedsiębiorczości;
- Pomaganie konsumentom w dokonywaniu świadomych wyborów.
W celu realizacji powyższych zadań przygotowano:
- Plan działań na rzecz Zrównoważonej Produkcji i Konsumpcji;
- Regulacje dotyczące „zielonych” zamówień publicznych;
- Programy wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu.
Finansowanie zrównoważonego rozwoju z budżetu UE dotyczyć będzie także
wsparcia sieci Natura 2000, wzrostu budżetu Programu LIFE, jedynego
instrumentu finansowego UE dedykowanego na rzecz środowiska. Zostanie on
zwiększony pięciokrotnie i przeznaczy co najmniej 1 miliard euro
rocznie na ochronę różnorodności biologicznej. Stałe finansowanie uzyska
także Program BEST (dobrowolny program na rzecz różnorodności
biologicznej i usług ekosystemowych w europejskich terytoriach
zamorskich). Powyższe działania wzmocnione będą odpowiednim wsparciem
dla „zielonej infrastruktury” – zgodnie z Polityką Spójności.
Oprócz polityki spójności, która będzie podporządkowana kryteriom
środowiskowym, także inne wydatki budżetu będą ukierunkowane na
zrównoważony rozwój. Przykładowo wzrost gospodarczy i zatrudnienie,
w ramach którego znaczne kwoty przeznaczone na spójność gospodarczą,
społeczną i terytorialną będą ściśle powiązane z celami strategii
„Europa 2020”.
Krajowe czy unijne
Dzięki nowym warunkom finansowanie UE będzie skupione na wynikach oraz
będzie oferować zachęty dla państw członkowskich, aby skutecznie
realizować cele strategii
„Europa 2020”. Aby zapewnić wzajemne uzupełnianie się finansowania
krajowego i unijnego, z każdym państwem członkowskim zostanie zawarta
umowa o partnerstwie.
Kolejny obszar finansowania to bardziej ekologiczne i nowoczesne rolnictwo, które będzie
dysponowało środkami w wysokości 371,72 mld euro. Nowoczesna Wspólna
Polityka Rolna, będąca prawdziwie wspólną polityką unijną, nadal ma
strategiczne znaczenie dla naszej gospodarki i środowiska, bezpiecznej
i zdrowej żywności oraz rozwoju społeczności wiejskich. To przykład na
to, jak jedno euro może i musi służyć wielu celom. 30 proc. wsparcia
bezpośredniego dla rolników będzie zależało od przeprowadzenia przez
nich działań mających na celu „ekologizację” gospodarstw.
Budowanie bezpieczniejszej Europy polega na dążeniu do poprawy naszego środowiska oraz ochronie klimatu. Komisja proponuje, aby uwzględnić te działania we wszystkich obszarach strategicznych UE.
Budżet odzwierciedlać musi ambitne cele zawarte w zintegrowanym pakiecie
działań w obszarze energii i zmian klimatu (mają zostać zrealizowane do
2020 r.). Działania te mają skierować Europę na właściwe tory – ku
przyjaznej dla środowiska przyszłości z gospodarką o niskim poziomie
emisji CO
2 i racjonalnym zużyciu energii. Cele te polegają na:
- Zmniejszeniu ilości gazów cieplarnianych o 20 proc. (a nawet 30
proc. w przypadku zawarcia odpowiedniego porozumienia międzynarodowego);
- Zmniejszeniu o 20 proc. zużycia energii dzięki lepszej efektywności energetycznej;
- Zwiększeniu do 20 proc. udziału energii odnawialnej w całkowitym zużyciu energii.
Priorytety środowiskowe
Istotą nowego budżetu będzie wprowadzenie zrównoważonego rozwoju do
głównego nurtu unijnych polityk oraz do wszystkich instrumentów
finansowych, w tym do polityki spójności, polityki rolnej, polityki
badań i rozwoju, a także polityki zewnętrznej. Takie podejście
maksymalizuje efekt synergii między polityką ochrony środowiska i innymi
sferami działań UE. W efekcie wspieranie rolnictwa jest jednocześnie
wsparciem rolnictwa ekologicznego i ochrony środowiska na wsi.
W obecnym okresie programowania
2007-2013 mówi się o „lizbonizacji” funduszy strukturalnych, co oznacza
podporządkowanie większości środków finansowych priorytetom Strategii
Lizbońskiej. Podobny podejście będzie dotyczyło finansowania w latach
2014-2020. Będzie ono jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej
podporządkowane celom strategii „Europa 2020”, a w szczególności idei
zrównoważonego rozwoju, który ma być motorem rozwoju gospodarczego
i społecznego Unii Europejskiej.