foto: http://pl.fotolia.com
– Podczas czerwcowej gali Konkursu Polskiej Izby
Ekologii Grupa Tauron otrzymała aż dwa Ekolaury Dekady, a Pan został
odznaczony za zasługi na rzecz ochrony środowiska. Ekologia to zatem
ważny, zarówno dla Pana, jak i Grupy, aspekt działalności.
– Ekologia to dzisiaj nieodłączny element zarówno działalności
biznesowej, jak i życia codziennego. Tym bardziej cieszy mnie, że
zostaliśmy wyróżnieni w dwóch kategoriach, które dobrze korespondują
z tymi kwestiami. Ekolaur Dekady w kategorii „Oszczędność energii,
odnawialne źródła energii”, przyznany Elektrowni Stalowa Wola za
rozbudowę kotła do spalania biomasy wraz z instalacją magazynowania,
przygotowania i transportu biomasy do kotła, dotyczy działalności
inwestycyjnej Grupy Tauron. Natomiast Ekolaur za produkt ekologiczny
Tauron Eko Premium, oferowany przez Tauron Sprzedaż dużym firmom,
pozwala działać naszym klientom w oparciu o energię pozyskiwaną
z odnawialnych źródeł, w szczególności z małych elektrowni wodnych. To
unikalna w skali kraju oferta i cieszę się, że spotkała się
z zainteresowaniem i pozytywną opinią Kapituły Konkursu.
– Czym wyróżnia się ta oferta na rynku?
– Tauron Eko Premium to pierwsza i obecnie jedyna w Polsce energia
z odnawialnych źródeł, której pochodzenie potwierdza Polskie Towarzystwo
Certyfikacji Energii. Produkt jest oferowany w ramach Systemu Gwarancji
Sprzedaży Energii. Stanowi on potwierdzenie, że energia pochodzi
w całości z odnawialnych źródeł, a jej produkcja odbywa się w przyjazny
i niewpływający negatywnie na środowisko sposób. System pozwala bowiem
prześledzić rzeczywistą drogę przepływu handlowego. Co więcej, partnerem
Systemu Gwarancji Sprzedaży Energii jest Polskie Towarzystwo
Certyfikacji Energii (PTCE), które zostało wskazane przez Krajową
Agencję Poszanowania Energii jako jedyna działająca w Polsce, niezależna
instytucja, mogąca zbudować taki certyfikat.
– Czy klienci Taurona wykorzystują „czystą” energię do budowania swoich strategii CSR-owych?
– Oferta Tauron Eko Premium umożliwia im to. Proponujemy nie tylko
unikalny ekologicznie produkt, zadbaliśmy także o to, by o jego
pochodzeniu świadczył certyfikowany znak jakości, rekomendowany przez
Zarząd Polskiego Towarzystwa Certyfikacji Energii. Tym samym firmy,
które decydują się na zakup produktu Tauron Eko Premium, jako jedyne
w Polsce mogą umieścić na swoich produktach, stronach internetowych
i materiałach promocyjnych znak gwarancji sprzedaży energii ekologicznej
PTCE oraz logo „Tauron Eko Premium”.
– Tauron Eko Premium to, jak rozumiem, oferta dla dużych
przedsiębiorstw. A czy klienci indywidualni też mają możliwość, by
zadbać o środowisko?
– Dla klientów indywidualnych przygotowaliśmy produkt Tauron Eko, ze
sprzedaży którego część zysków została przeznaczona na sadzenie drzew –
od maja 2010 do maja 2011 roku na cele ekologiczne przekazaliśmy 76 tys.
zł, co pozwala na posadzenie około 40 tys. drzew, sadzonek i krzewów.
Akcję sadzenia drzew rozpoczęliśmy „ekowydarzeniem”, które odbyło się
w maju tego roku nad Zalewem Pogoria IV w Dąbrowie Górniczej.
– Do niedawna jeszcze nikt nie mówił o energii elektrycznej
w kontekście działań proekologicznych, możliwości korzystania z różnych
ofert, co jest na porządku dziennym, np. w branżach finansowych,
telekomunikacyjnych…
– Prowadzenie komunikacji marketingowej z klientami, związanej
z ofertami produktowymi, to rzeczywiście nowa jakość w naszej branży.
Wszystkie największe firmy energetyczne oferują nowe rozwiązania
i zabiegają o klientów, podnosi to konkurencyjność rynku i mobilizuje do
realizacji kolejnych wyzwań. Od końca 2009 roku prowadzimy działania
marketingowe pod wspólną marką Tauron Polska Energia i za cel
postawiliśmy sobie oferowanie produktów i usług dodatkowych dla
wszystkich segmentów. Warto zwrócić uwagę, że prowadzone kampanie
przynoszą nie tylko efekty finansowe, ale wpływają także na podnoszenie
świadomości klientów, którzy coraz lepiej orientują się w możliwościach,
jakie daje uwolniony – niemal w całości – rynek energii elektrycznej.
– Jak Pan ocenia tzw. świadomość ekologiczną klientów? Są
zainteresowani takimi rozwiązaniami, jak produkty, o których wcześniej
rozmawialiśmy?
– Bardzo długo ekologia kojarzyła się jedynie z wysokimi kosztami,
mówiło się nawet, że ekologia to trend dla bogatych ludzi. Dzisiaj,
w mojej opinii, takie podejście przechodzi do lamusa. Co więcej, myślimy
o ekologii nie tylko w kontekście ograniczenia zbędnego zużycia wody
czy gaszenia światła, ale także wybieramy produkty ekologiczne,
zastanawiamy się, z jakich materiałów zostały wykonane, korzystamy
z dotacji unijnych dedykowanych inwestycjom w rozwiązania przyjazne
środowisku. A to wszystko nie byłoby możliwe, gdyby nie kształtowanie
świadomości konsumentów. I to jest jeden z naszych celów, który staramy
się realizować właśnie w oparciu o politykę produktową, komunikację
marketingową.
Z drugiej strony, inwestujemy w OZE – we wrześniu Grupa Tauron kupiła
farmę wiatrową Lipniki, tym samym moc zainstalowana w odnawialnych
źródłach energii Grupy wzrosła o 30,75 MW.
Proces inwestycyjny i komunikacja z klientami prowadzone równolegle
tworzą swoisty system naczyń połączonych, a celem nadrzędnym jest
właśnie ekologia.