Advertisement
Ekologiczny trend w energetyce

Rozmowa z Krzysztofem Zamaszem, wiceprezesem Zarządu Tauron Polska Energia SA


Image

Image
foto: http://pl.fotolia.com
– Podczas czerwcowej gali Konkursu Polskiej Izby Ekologii Grupa Tauron otrzymała aż dwa Ekolaury Dekady, a Pan został odznaczony za zasługi na rzecz ochrony środowiska. Ekologia to zatem ważny, zarówno dla Pana, jak i Grupy, aspekt działalności.
– Ekologia to dzisiaj nieodłączny element zarówno działalności biznesowej, jak i życia codziennego. Tym bardziej cieszy mnie, że zostaliśmy wyróżnieni w dwóch kategoriach, które dobrze korespondują z tymi kwestiami. Ekolaur Dekady w kategorii „Oszczędność energii, odnawialne źródła energii”, przyznany Elektrowni Stalowa Wola za rozbudowę kotła do spalania biomasy wraz z instalacją magazynowania, przygotowania i transportu biomasy do kotła, dotyczy działalności inwestycyjnej Grupy Tauron. Natomiast Ekolaur za produkt ekologiczny Tauron Eko Premium, oferowany przez Tauron Sprzedaż dużym firmom, pozwala działać naszym klientom w oparciu o energię pozyskiwaną z odnawialnych źródeł, w szczególności z małych elektrowni wodnych. To unikalna w skali kraju oferta i cieszę się, że spotkała się z zainteresowaniem i pozytywną opinią Kapituły Konkursu.
– Czym wyróżnia się ta oferta na rynku?
– Tauron Eko Premium to pierwsza i obecnie jedyna w Polsce energia z odnawialnych źródeł, której pochodzenie potwierdza Polskie Towarzystwo Certyfikacji Energii. Produkt jest oferowany w ramach Systemu Gwarancji Sprzedaży Energii. Stanowi on potwierdzenie, że energia pochodzi w całości z odnawialnych źródeł, a jej produkcja odbywa się w przyjazny i niewpływający negatywnie na środowisko sposób. System pozwala bowiem prześledzić rzeczywistą drogę przepływu handlowego. Co więcej, partnerem Systemu Gwarancji Sprzedaży Energii jest Polskie Towarzystwo Certyfikacji Energii (PTCE), które zostało wskazane przez Krajową Agencję Poszanowania Energii jako jedyna działająca w Polsce, niezależna instytucja, mogąca zbudować taki certyfikat.
– Czy klienci Taurona wykorzystują „czystą” energię do budowania swoich strategii CSR-owych?
– Oferta Tauron Eko Premium umożliwia im to. Proponujemy nie tylko unikalny ekologicznie produkt, zadbaliśmy także o to, by o jego pochodzeniu świadczył certyfikowany znak jakości, rekomendowany przez Zarząd Polskiego Towarzystwa Certyfikacji Energii. Tym samym firmy, które decydują się na zakup produktu Tauron Eko Premium, jako jedyne w Polsce mogą umieścić na swoich produktach, stronach internetowych i materiałach promocyjnych znak gwarancji sprzedaży energii ekologicznej PTCE oraz logo „Tauron Eko Premium”.
– Tauron Eko Premium to, jak rozumiem, oferta dla dużych przedsiębiorstw. A czy klienci indywidualni też mają możliwość, by zadbać o środowisko?
– Dla klientów indywidualnych przygotowaliśmy produkt Tauron Eko, ze sprzedaży którego część zysków została przeznaczona na sadzenie drzew – od maja 2010 do maja 2011 roku na cele ekologiczne przekazaliśmy 76 tys. zł, co pozwala na posadzenie około 40 tys. drzew, sadzonek i krzewów. Akcję sadzenia drzew rozpoczęliśmy „ekowydarzeniem”, które odbyło się w maju tego roku nad Zalewem Pogoria IV w Dąbrowie Górniczej.
– Do niedawna jeszcze nikt nie mówił o energii elektrycznej w kontekście działań proekologicznych, możliwości korzystania z różnych ofert, co jest na porządku dziennym, np. w branżach finansowych, telekomunikacyjnych…
– Prowadzenie komunikacji marketingowej z klientami, związanej z ofertami produktowymi, to rzeczywiście nowa jakość w naszej branży. Wszystkie największe firmy energetyczne oferują nowe rozwiązania i zabiegają o klientów, podnosi to konkurencyjność rynku i mobilizuje do realizacji kolejnych wyzwań. Od końca 2009 roku prowadzimy działania marketingowe pod wspólną marką Tauron Polska Energia i za cel postawiliśmy sobie oferowanie produktów i usług dodatkowych dla wszystkich segmentów. Warto zwrócić uwagę, że prowadzone kampanie przynoszą nie tylko efekty finansowe, ale wpływają także na podnoszenie świadomości klientów, którzy coraz lepiej orientują się w możliwościach, jakie daje uwolniony – niemal w całości – rynek energii elektrycznej.
– Jak Pan ocenia tzw. świadomość ekologiczną klientów? Są zainteresowani takimi rozwiązaniami, jak produkty, o których wcześniej rozmawialiśmy?
– Bardzo długo ekologia kojarzyła się jedynie z wysokimi kosztami, mówiło się nawet, że ekologia to trend dla bogatych ludzi. Dzisiaj, w mojej opinii, takie podejście przechodzi do lamusa. Co więcej, myślimy o ekologii nie tylko w kontekście ograniczenia zbędnego zużycia wody czy gaszenia światła, ale także wybieramy produkty ekologiczne, zastanawiamy się, z jakich materiałów zostały wykonane, korzystamy z dotacji unijnych dedykowanych inwestycjom w rozwiązania przyjazne środowisku. A to wszystko nie byłoby możliwe, gdyby nie kształtowanie świadomości konsumentów. I to jest jeden z naszych celów, który staramy się realizować właśnie w oparciu o politykę produktową, komunikację marketingową.
Z drugiej strony, inwestujemy w OZE – we wrześniu Grupa Tauron kupiła farmę wiatrową Lipniki, tym samym moc zainstalowana w odnawialnych źródłach energii Grupy wzrosła o 30,75 MW.
Proces inwestycyjny i komunikacja z klientami prowadzone równolegle tworzą swoisty system naczyń połączonych, a celem nadrzędnym jest właśnie ekologia.

Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Ewelina Sygulska
 

© 2024 Grupa INFOMAX