Advertisement
Ekologiczniej w budownictwie
Ekolaur PIE w kategorii: Ekoprodukt wykorzystywany w przemyśle i budownictwie

Barosz-Gwimet Sp. z o.o.
ul. Zana 67, 44-321 Marklowice
tel./fax 32 455 00 33-55
e-mail: sekretariat@baroszgwimet.pl
www.baroszgwimet.pl

za: Alternatywne kruszywo drogowe – produkt uboczny z górnictwa kamiennego.

Image

Image

Inwestycje budowlane były, są i pewnie długo jeszcze będą swoistym miernikiem stanu gospodarki Państwa. Im ich więcej, tym lepiej. A potrzeby są ogromne. Dzisiaj zwłaszcza w drogownictwie. Wszak daleko jeszcze chociażby do szczęśliwej finalizacji Programu Budowy Autostrad...

W ich realizacji sprawdziło się ALTERNATYWNE KRUSZYWO DROGOWE będące produktem ubocznym pochodzącym z górnictwa węgla kamiennego. Alternatywne, czyli w tym przypadku służące ochronie środowiska, bo wytwarzane z uciążliwych odpadów. Hałdy kojarzą się z krajobrazem Śląska od wieków. Sposób ich usypywania z odpadów pogórniczych spowodował, że w latach dawniejszych rozpoczął się samoistny proces samozagrzewania i palenia się zwałowisk, w których powstawały pożary endogeniczne.

Skała płonna poddana procesom przypalenia ulega przeobrażeniu. I właśnie ten przepalony łupek jest surowcem do produkcji kruszyw o specyficznych właściwościach pod względem chemicznym oraz składu petrograficznego.

Wdrożona przez Barosz-Gwimet technologia likwidacji zjawisk termicznych przez urabianie, studzenie oraz przeróbkę mechaniczną łupka pozwala na wykorzystanie ponad 85 proc. przepalonych odpadów powęglowych, ulokowanych tam w dawnych czasach.

O jej skuteczności świadczą: produkcja kruszywa zgodnie z wymogami ochrony środowiska, stały monitoring procesu i jego ścisły nadzór. Firma dysponuje kadrą rzetelnych i dobrze przeszkolonych pracowników, którzy w profesjonalny sposób realizują stosowne zadania i są gwarancją ich fachowego wykonania. Warto także nadmienić, że Spółka uczestniczyła w programie Szkoła Czystej Produkcji, a jego idea jest wdrażana wśród całej załogi.

Słuszności podjęcia nagrodzonego Ekolaurem przedsięwzięcia dowodzą uzyskane efekty ekologiczne, to jest likwidacja zapożarowania, przywracanie walorów krajobrazowych, a także zmniejszenie uciążliwości istnienia zwałowiska dla społeczności lokalnej. Rozbiórka hałdy wyeliminowała również w znacznym stopniu emisję gazów pożarowych, zanieczyszczających powietrze atmosferyczne, czyli istotne ograniczenie emisji CO2.

Zadanie to realizowane jest na terenie obiektu KWK MARCEL w Radlinie. Przydatność kruszywa z przepalanego tam łupka potwierdzona została licznymi specjalistycznymi badaniami. Przede wszystkim jednak sprawdziła się w praktyce dzięki wielu zastosowaniom w tzw. budownictwie inżynieryjnym, głównie drogowym.

Stosowanie na takich budowach zamiennego, alternatywnego kruszywa zamiast kruszywa naturalnego jest korzystne ze względów ekonomicznych(zarówno dla jego producentów, jak i odbiorców), jednak przede wszystkim ekologicznych, stanowiąc przy ujemnym bilansie kruszyw naturalnych w Polsce jego istotne uzupełnienie.

Główni odbiorcy kruszyw to dostawcy i wykonawcy: autostrady A1 na odcinku Sośnica-Gorzyczki; drogi krajowej DK81 Drogomyśl-Harbutowice; Rydułtowskiej Strefy Aktywności Gospodarczej; budowy parkingów przy centrum handlowym w Wodzisławiu Śląskim, Rybniku, Raciborzu, Jastrzębiu Zdroju, Żorach.

Technologia, której jednym z efektów jest pozyskiwanie kruszywa alternatywnego, pozwala także na jednoczesne zabezpieczenie nowobudowanego obiektu – to jest bryły rekultywacyjnej z wykorzystaniem całości odpadów powęglowych z bieżącej produkcji kopalni. Jest to przykład wdrożenia oryginalnych patentów właściciela Firmy Barosz-Gwimet, jak również samej Spółki, które – co ważne – zostały już rozpowszechnione i praktycznie zastosowane na innych obiektach regionu rybnickiego.

Wdrożona technologia jest w pełni ekologiczna. Stosowanie nowoczesnych maszyn roboczych podczas produkcji kruszyw pozwala na zmniejszenie do minimum wprowadzania zanieczyszczeń gazowo-pyłowych. Wykorzystywany sprzęt charakteryzuje się więc: zmniejszoną emisją spalin, zgodnie z normą europejską EPA III A; zmniejszonym zużyciem paliwa, ograniczoną emisją hałasu (zarówno do najbliższego otoczenia, jak i pracujących ludzi) oraz niezawodnością, pozwalającą na niemal całkowitą eliminację ryzyka nadzwyczajnych awarii mogących spowodować skażenie środowiska.
 

© 2024 Grupa INFOMAX