Advertisement
Handel emisjami
Projekt ustawy o wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Dokończenie z poprzedniego numeru

Zasady monitorowania oraz rozliczania wielkości emisji

Prowadzący instalację, który posiada zezwolenie, jest zobowiązany do monitorowania wielkości emisji oraz do jej rozliczania. Rozliczenia wielkości emisji dokonuje się na podstawie rapor tu, w którym zawar te są informacje o rzeczywistej wielkości emisji na dzień 31 grudnia roku poprzedniego. Projekt ustawy wprowadza zasadę weryfikacji rapor tów przez audytorów w zakresie zgodności informacji zawar tych w raporcie ze stanem faktycznym. Ustawa uchyla przepisy dotyczące możliwości weryfikacji rapor tów przez wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska. Prowadzący instalację, zarządca lub operator statku powietrznego jest zobowiązany do składania zweryfikowanego rapor tu w terminie do dnia 30 marca każdego roku do KOBIZE. Przepisy zobowiązują prowadzącego instalację lub zarządcę oraz operatora statku powietrznego do przedłożenia do umorzenia uprawnień do emisji w liczbie odpowiadającej wielkości emisji z instalacji za poprzedni rok, wynikającej ze zweryfikowanego rapor tu, w terminie do 30 kwietnia każdego roku. Do zadań KOBIZE należy przeprowadzanie oceny rapor tów pod względem kompletności danych, poprawności obliczeń i zgodności zawar tych w nim ustaleń z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu w sprawie sposobu monitorowania wielkości emisji substancji objętych wspólnotowym systemem i z zatwierdzonym planem monitorowania wielkości emisji. Gdy z oceny KOBIZE wynika, że rapor t nie jest poprawny, zwraca się on do prowadzącego instalacje lub operatora statku powietrznego o usunięcie naruszeń w określonym terminie. Jeśli KOBIZE nie uzyska wystarczających wyjaśnień albo nie zostanie dochowany wyznaczony termin do ich udzielenia, KOBIZE za pośrednictwem Głównego Inspektora Ochrony Środowiska może wystąpić z wnioskiem o kontrolę wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska w stosunku do prowadzącego instalację.
Również operatorzy statków powietrznych składają do Ministra Środowiska wniosek o zatwierdzenie planu monitorowania wielkości emisji i planu monitorowania liczby tonokilometrów. Na podstawie zatwierdzonego planu monitorowania wielkości emisji operator statku powietrznego przygotowuje raport i na jego podstawie rozlicza coroczną wielkość emisji. Raport z monitorowania wielkości emisji oraz raport o liczbie tonokilometrów pochodzących z wykonanych operacji lotniczych podlega weryfikacji przez uprawnionych audytorów.

Wykorzystanie jednostek redukcji emisji i jednostek poświadczonej redukcji emisji do rozliczania wielkości emisji

Prowadzący instalację oraz operator statku powietrznego mogą rozliczyć wielkość emisji poprzez wykorzystanie jednostek redukcji emisji i jednostek poświadczonej redukcji emisji.
W przypadku operatorów statków powietrznych procentową wartość, do jakiej mogą wykorzystać jednostki redukcji emisji i jednostki poświadczonej redukcji emisji po roku 2012, określi Komisja Europejska. Minister Środowiska ogłasza tę wartość w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Kary pieniężne

Wprowadzenia kar do wspólnotowego systemu wymaga od Polski dyrektywa 2003/87/WE. Kary powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Dyrektywa ta określa wysokość jednostkowej stawki w razie nieumorzenia przez prowadzącego instalację liczby uprawnień do emisji, która odpowiada wielkości zweryfikowanej emisji z instalacji. Stawka ta wynosi równowartość w złotych 100 euro za każdą nierozliczoną tonę dwutlenku węgla. Przepisy zawarte w projektowanej ustawie określają również pozostałe naruszenia, za które wojewódzki inspektor ochrony środowiska wymierza kary.
Karę wymierza się za:
  • brak zezwolenia na udział w systemie instalacji,
  • brak zatwierdzonego planu monitorowania wielkości emisji i planu monitorowania tonokilometrów dla operatów statków powietrznych,
  • niezgłoszenie zaprzestania eksploatacji instalacji.
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska stwierdza przesłanki wymierzenia kary na podstawie kontroli lub informacji przekazanej przez KOBIZE.
 

© 2024 Grupa INFOMAX