Licznik odwiedzin: |
Pod znakiem prawa i finansów |
XI Wyjazdowe Spotkanie Członków Polskiej Izby Ekologii
W dniach 21-22 maja bieżącego roku Regionalny
Ośrodek Edukacji Ekologicznej „Leśnik” w Ustroniu-Jaszowcu gościł
uczestników kolejnej konferencji Izby. Tradycyjnie, spotkanie służyło
pogłębianiu wiedzy na tematy traktujące ochronę środowiska jako ważną
sferę gospodarki, wymianie poglądów – ale także integracji członków PIE.
Tegoroczne spotkanie – zarówno z uwagi na dobór prelegentów,
prezentowane zagadnienia, jak i problemy najczęściej poruszane w
dyskusji – upłynęło pod znakiem prawodawstwa i finansów.
Obrady otworzył Grzegorz Pasieka – Prezes Zarządu Polskiej Izby Ekologii. Pierwszy referat wygłosił Adam Liwochowski,
prezes zarządu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej w Katowicach. Tematem wystąpienia była Lista przedsięwzięć
priorytetowych planowanych do dofinansowania ze środków WFOŚiGW w
Katowicach na rok 2010. Prelegent omówił zmiany sytuacji prawnej
funduszy wojewódzkich, przychody oraz ich źródła: opłaty za korzystanie
ze środowiska, zwroty rat pożyczek. Przedstawił również szczególną
pozycję śląskiego Funduszu i jej przyczyny: przemysłową specyfikę
regionu, który wiele do Funduszu wnosi, ale także wiele wymaga.
Kolejnym wątkiem była struktura beneficjentów oraz liczba i rodzaj
zadań inwestycyjnych przyjętych do dofinansowania w 2009 roku.
Największe zainteresowanie słuchaczy, sądząc po ilości zadawanych pytań
i wygłaszanych opinii, wywołały jednak informacje dotyczące priorytetów
na najbliższą przyszłość, kryteriów oceny wniosków, mechanizmów
przyznawania dotacji oraz udzielania pożyczek, a także wysokość
możliwych dopłat.
O Planowaniu zamówień publicznych i przygotowaniu postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego mówił Józef Stęplewski,
reprezentujący Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach. Już początek
wystąpienia, a mianowicie stwierdzenie faktu, że mimo 15 lat
obowiązywania Ustawy o zamówieniach publicznych, szczegółowa
interpretacja jej przepisów i konkretnych przypadków ciągle sprawia
trudności – zamienił referat w burzliwą chwilami dyskusję. Przywołano
wiele przykładów z własnej praktyki i tych, o których bywało głośno w
polskim życiu gospodarczym. Wnioski niestety nie były zbyt
optymistyczne: częste zmiany oraz mnogość przepisów, a także wiele
możliwości ich wykładni nie ułatwiają życia zarówno pracownikom
administracji i jednostek budżetowych, jak i przedsiębiorcom...
Następnym ważnym zagadnieniem były procedury postępowania przy
planowaniu zamówienia publicznego, mechanizmy związane z ogłaszaniem
przetargów oraz kryteria decydujące o ich rozstrzyganiu. I tu –
niestety – również pojawiało się wiele wątpliwości.
Więcej optymizmu wzbudziła oferta produktów i usług dla
przedsiębiorstw, oferowana przez Bank Millennium S.A. Jako wprowadzenie
do prezentacji 20-letnie tradycje obecności banku na polskim rynku
finansowym, jego pozycję, kapitały własne oraz międzynarodową praktykę
i doświadczenia przedstawiła Bożena Kania, dyrektor Oddziału Regionalnego Banku Millennium w Katowicach.
Józef Stęplewski swój drugi w tym dniu obrad referat opatrzył tytułem Postępowanie
odwoławcze po nowelizacji ustawy. Kontrola udzielania zamówień
publicznych przez RIO i występujące najczęściej nieprawidłowości.
Wystąpienie to było praktycznie kontynuacją pierwszego i rozwijało
bardziej szczegółowo poruszane uprzednio wątki. Tak jak i wcześniej,
wywołało sporo polemik. Zamówienia z wolnej ręki, zasada uczciwej
konkurencji w specyfikacji zamówienia, zamówienia wielopozycjowe,
unieważnianie postępowania przetargowego – to tylko niektóre z
poruszanych w nim ważnych problemów.
Inne interesujące aspekty szacowania nakładów na ekologię przedstawiła dr Magdalena Ligus,
adiunkt Katedry Finansów Przedsiębiorstwa i Zarządzania Wartością
Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. W wykładzie poświęconym Wycenie korzyści środowiskowej inwestycji w odnawialne źródła energii
zaprezentowała ocenę ich efektywności finansowej, uwarunkowania prawne,
technologiczne i ekonomiczne. Mieliśmy okazję zapoznać się z udziałem
poszczególnych rodzajów energii w bilansie jej produkcji uzyskiwanej z
OZE w Polsce i na świecie.
Referat zawierał także omówienie dotychczasowej dynamiki rozwoju
wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, regulacji, które ten
proces zapoczątkowały, np. nowelizacja ustawy Prawo energetyczne.
Ciekawym wątkiem były także prognozy rozwoju inwestycji w tej
dziedzinie, w odniesieniu do danego typu i rodzaju instalacji. Tu
porównano na przykład elektrownie wiatrowe, biogazownie uprawowe,
biogazownie utylizacyjne, geotermię, kolektory słoneczno-termiczne,
pompy ciepła.
Podstawą zaprezentowanych ocen była analiza kosztów oraz finansowej
efektywności inwestycji, horyzont czasowy zwrotu nakładów, otoczenie
prawne, stopień komplikacji zastosowanej technologii, koszty
eksploatacji itp. Przedstawiono również możliwe ścieżki wsparcia
potencjalnych inwestorów w kontekście Krajowego Planu Działań na rzecz
OZE, który będzie determinował kształt tego sektora.
Następny dzień obrad XI Wyjazdowego Spotkania Członków Polskiej Izby Ekologii w Ustroniu otworzyło drugie wystąpienie dr Magdaleny Ligus Analiza kosztów i korzyści społecznych inwestycji w odnawialne źródła energii,
będące rozwinięciem i uzupełnieniem poruszanej wcześniej tematyki. Tym
razem przyszła pora na omówienie modelowych przykładów inwestycji.
Oceniono na przykład warianty opłacalności małej biogazowni z
uwzględnieniem skali dotacji do wkładu własnego inwestora.
Przedstawiono możliwe metody wyliczania stopy zwrotu poniesionych
nakładów i ewentualnych zysków. Podobnej analizie poddano także
elektrownię wiatrową.
Referat ukazywał również konkretne przykłady instalacji OZE w Polsce i
na świecie. Interesujące były zwłaszcza przykłady duńskie i niemieckie,
to jest z państw, gdzie ten sektor jest najlepiej rozwinięty. Okazuje
się jednak, że zarówno tam, jak i u nas procedury lokalizacyjne mogą
trwać latami, a uzyskanie pozytywnej decyzji nie jest sprawą łatwą.
Niestety, inwestycje w odnawialne źródła energii nie są tanie. Nie
można jednak zapominać o wynikających z nich korzyściach społecznych i
środowiskowych. Stąd ich priorytetowy charakter w Unii Europejskiej, a
co za tym idzie (zgodnie z przyjętymi dyrektywami) także w Polsce.
Roboczą część spotkania zamykały dwa referaty Wojciecha Stawianego,
doradcy w Zespole Strategii i Współpracy Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej. W pierwszym, zatytułowanym Priorytety w działaniach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 2010 r.,
przedstawiono na wstępie wartości i zasady, którymi kieruje się
Fundusz, to jest zasadę zrównoważonego rozwoju, najefektywniejszego
wykorzystania środków publicznych, przejrzystości informacji.
Zasadniczym dokumentem wprowadzonym w 2009 roku jest Program
Priorytetowy, który jest podstawą przyjmowania i opracowania wniosków o
dofinansowanie.
Omówiono także „Listę programów priorytetowych, finansowanych ze
środków NFOŚiGW w 2010 roku”, która zawiera 40 programów podzielonych
dziedzinowo na 9 grup: ochrona wód, gospodarka wodna, ochrona
powierzchni ziemi, geologia i górnictwo, ochrona klimatu, ochrona
przyrody, wspieranie edukacji, ekspertyzy i prace naukowo-badawcze, a
także programy międzydziedzinowe.
NFOŚiGW na rzecz efektywności energetycznej to temat drugiego wystąpienia Wojciecha Stawianego.
Zawierało ono informacje o zaangażowaniu się Funduszu w dofinansowanie
działań służących polepszeniu efektywności energetycznej, w tym również
w obszarze inteligentnych sieci energetycznych oraz o źródłach
pochodzenia i wysokości przeznaczonych na ten cel środków.
W latach 2010/2011 Fundusz będzie wdrażał 8 działań i programów
priorytetowych; trwają prace nad opracowywaniem kolejnych dwóch.
Programy wdrażane to zarządzanie energią w budynkach użyteczności
publicznej (ten program został już uruchomiony), efektywne zarządzanie
energią, modernizacja i rozwój ciepłownictwa, racjonalizacja gospodarki
odpadami i zasobami w przedsiębiorstwach, wsparcie dla przedsiębiorstw
w zakresie wdrażania najlepszych dostępnych technik, efektywna
dystrybucja energii, wysokosprawne wytwarzanie energii,
termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej.
Przewiduje się, że w latach 2010-2017 na dofinansowanie
energooszczędności i poprawy efektywności energetycznej NFOŚiGW
przeznaczy około 7,6 mld zł.
Okazuje się, że spotkanie rozpoczęliśmy od finansów i tym tematem również je zakończyliśmy. Czyżby był to swoisty znak czasu?
Ewelina Sygulska
|
|