Wyroby zawierające azbest
wciąż są obecne w naszym życiu. Fascynacja tymi wyrobami spowodowała
ich powszechne użycie w wielu dziedzinach. Przede wszystkim jest to
problem zawierających azbest materiałów budowlanych, których usunięcie
stanowi konieczność, lecz nie jest ani łatwe, ani tanie. Z tym zadaniem
musimy się uporać do roku 2032.
Opracowany w latach 2000-2001 i przyjęty 14 maja 2002 r.
Program
usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na
terytorium Polski został obecnie zastąpiony stanowiącym jego
kontynuację Programem Oczyszczania Kraju z Azbestu uchwalonym przez Radę Ministrów 14 lipca 2009 r. Obejmuje on lata 2009-2032.
Szacunkowa ocena wykonana w 2003 roku wskazywała na użytkowanie na
terenie kraju około 15,5 mln ton wyrobów zawierających azbest. „Raport
z realizacji w latach 2003-2007
Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” wskazuje, że usunięto zaledwie 1 mln ton tych wyrobów, tak więc
tempo zastępowania wyrobów azbestowych innymi materiałami jest niższe od przewidywanego.
Nowy, przyjęty 14 lipca 2009 r.
Program Oczyszczania Kraju z Azbestu
zakłada działania legislacyjne, organizacyjne i informacyjno-
edukacyjne mające na celu wspieranie i przyspieszanie procesu
oczyszczania kraju z azbestu.
Między innymi w Programie wymieniono najistotniejsze niedociągnięcia w
dotychczasowej realizacji zadań, wśród których znalazły się:
− niedostateczna ilość planów sytuacyjnych rozmieszczenia wyrobów
zawierających azbest oraz pełnych rejestrów obiektów budowlanych
zawierających azbest i miejsc narażenia na działanie azbestu na terenie
województw;
− niedostateczny stopień inwentaryzacji zastosowanych wyrobów
zawierających azbest oraz niedostateczna ilość przeprowadzonych
pierwszych kontroli stanu obiektów i urządzeń budowlanych przez
większość osób fizycznych i prawnych, będących właścicielami,
zarządcami lub użytkownikami miejsc, w których był lub jest
wykorzystywany azbest lub wyroby zawierające azbest; niedostateczna
ilość dokonanych ocen z pierwszej kontroli powodowała dalszych kontroli
okresowych oraz sporządzenia ocen stanu i możliwości bezpiecznego
użytkowania wyrobów zawierających azbest;
− niepełne informacje o ilości usuniętych wyrobów zawierających azbest;
− nieprzestrzeganie przepisów zawartych w aktach prawnych dotyczących postępowania z wyrobami zawierającymi azbest;
− niedostateczny przepływ informacji i sprawozdawczości.
W 2006 roku EKOFOL II S.A. uruchomiła opracowaną przez własny zespół
bazę wyrobów i odpadów zawierających azbest (WBDA). Baza powstała na
zlecenie Ministerstwa Gospodarki i została umieszczona na stronie
internetowej www.bazaazbestowa.pl tak, aby dostęp do niej był
powszechnie możliwy. Powstanie systemu było uzasadnione dążeniem do
zebrania z terenu całego kraju rzeczywistych danych inwentaryzacyjnych
dotyczących lokalizacji, ilości oraz postępów w usuwaniu wyrobów
zawierających azbest. Dane do bazy WBDA wprowadzane są przez
poszczególne urzędy gminne i urzędy marszałkowskie, które winny
posiadać takie informacje. Tak właśnie się dzieje, lecz w stopniu
niewystarczającym. Przyczyną są wymienione wyżej niedociągnięcia.
Obowiązujące obecnie rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i
Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r.
w sprawie
wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz
wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był
lub jest wykorzystywany azbest obliguje właścicieli, zarządców i
użytkowników takich miejsc do corocznego składania aktualnych
informacji do urzędu gminnego (osoby prywatne) lub urzędu
marszałkowskiego (przedsiębiorstwa).
Wysoce niezadowalający jest stopień sporządzania i przesyłania tych dokumentów.
W wielu przypadkach jest to znikomy procent informacji i jedynym
rozwiązaniem staje się dokonanie zleconej przez urząd niezależnej
inwentaryzacji na podległym terenie. Dopiero po jej dokonaniu można
uznać, że zidentyfikowano wszystkie miejsca występowania wyrobów
zawierających azbest. EKOFOL II S.A., bieżąco administrując bazą WBDA,
śledzi proces wprowadzania danych inwentaryzacyjnych oraz proces
nanoszenia do bazy informacji o usunięciu wyrobów zawierających azbest.
Firma utrzymuje ścisły kontakt z gminami i urzędami marszałkowskimi.
Niesłychanie ważne jest, by wszystkie gminy w kraju przystąpiły do
pracy w bazie.
Brak spełnienia tego warunku powoduje niekompletność
danych – system nie zawiera pełnej inwentaryzacji i sumowane wielkości
nie oddają wartości rzeczywistych. Obecnie do pracy w bazie zostaną
włączone również urzędy powiatowe. Takie działanie powinno
zintensyfikować prace inwentaryzacyjne, a także umożliwić powiatom
śledzenie procesu usuwania wyrobów azbestowych w podległych im gminach
aż do 2032 roku.
Uruchomiona w 2006 roku baza WBDA przeszła od tego czasu szereg
modyfikacji mających na celu ułatwienie użytkownikom korzystanie ze
zgrupowanych w niej danych, sprawdzanie ich aktualności i prowadzenie
analiz, co jest znaczące przede wszystkim dla użytkowników szczebla
centralnego.
Dane zawarte w bazie WBDA będą również podstawą do wdrożenia
Elektronicznego Systemu Informacji Przestrzennej, który powinien
zapewnić prezentację wyników inwentaryzacji ilości i przestrzennego
rozmieszczenia azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie kraju.
Zakończenie wdrażania tego systemu planuje się na rok 2012.