'Zwykłym sposobem
utylizacji odpadów lakierniczych jest ich spalanie, najgorszym sposobem
jest ich składowanie. Sposób ten nie powinien być jednak stosowany do
spalania odpadów, w wyniku którego mogą się tworzyć substancje
szkodliwe dla otoczenia…'
|
Kolumny dofinansowane
przez WFOŚiGW w Katowicach
|
Produkowane w wielu zakładach
np. elementy sprzętu oświetleniowego są malowane białą emalią
poliestrową. Elementy po naniesieniu emalii wraz z zawieszkami
kierowane są do pieca lakierniczego. Po wysuszeniu i zdjęciu elementów
polakierowanych z zawieszek w sposób mechaniczny usuwany jest z nich
utwardzony lakier stanowiący bezużyteczny odpad. Odpad ten jest
pakowany w worki foliowe, które składowane są w przeznaczonych do tego
celu wiatach magazynowych. Składowisko stanowi poważne zagrożenie dla
środowiska naturalnego. Emalię stanowi żywica poliestrowa mogąca
zawierać monomer styrenu, katalizator nadtlenkowy (rozłożony) oraz biel
tytanową jako pigment (tlenki tytanu). Żywice usieciowane, podobnie jak
i inne związki orgaliczne, ulegają ciągłej degradacji – szczególnie w
okresie wiosenno- letnim – z wydzielaniem substancji toksycznych.
Składowane odpady lakiernicze oraz z bieżącej produkcji w workach
polietylenowych ulegających również starzeniu, ciągły przyrost ich masy
stanowi poważny wymagający szybkiego rozwiązania problem ekologiczny i
techniczny.
Zwykłym sposobem utylizacji odpadów lakierniczych jest
ich spalanie, najgorszym sposobem jest ich składowanie. Sposób ten nie
powinien być jednak stosowany do spalania odpadów, w wyniku którego
mogą się tworzyć substancje szkodliwe dla otoczenia.
Próbki odpadu lakierniczego poddano analizie termicznej i termo
grawimetrycznej, wykorzystując Derivatograph-C. Próbkę odpadu
lakierniczego dokładnie rozdrobniono, analizy wykonano w tyglu
kwarcowym. Przykładowy deriwatogram odpadu lakierniczego przedstawiono
na rys. 1. Badano próbki o masie 100 mg, przy standardowej szybkości
ogrzewania 10 deg/min. Od temperatury 300°C do 450°C (krzywa TG)
obserwuje się najszybszy ubytek masy. Krzywa DTG (różniczka dTG/dT)
osiąga ekstremum w temperaturze 373°C. Podczas analizy obserwowany jest
znaczny efekt egzotermiczny (krzywa DTA), którego maksimum występuje w
temperaturze 300°C, związany ze spalaniem się związków organicznych. Na
krzywej DTA obserwuje się także minima (efekty endotermiczne) związane
z destrukcją żywicy poliestrowej i innych związków organicznych oraz z
odparowaniem produktów rozkładu. Następne maksimum związane z
niewielkim efektem egzotermicznym stanowi rezultat spalenia się
produktów rozkładu i koksiku tworzącego się podczas rozkładu. W
temperaturze od 500°C do 830°C nie obserwuje się efektów cieplnych;
także ubytki masy są nieznaczne. W temperaturze 850°C następuje dalszy
rozkład związany z ubytkiem masy i wyraźnym efektem egzotermicznym
wywołanym spalaniem się cząsteczek węgla i skoksowanych związków
organicznych. Powyżej 950°C nie obserwuje się ubytku masy (krzywa TG
stanowi linię poziomą). Całkowity ubytek masy analizowanych próbek
odpadu lakierniczego wahał się w granicach 54 mg. Analiza jakościowa
produktu stałego wykazała obecność około 99% wag. tlenku tytanu, resztę
stanowiły zanieczyszczenia (np. krzemionka). Nie stwierdzono obecności
ołowiu i kadmu oraz innych metali ciężkich. Spalanie w warunkach
analizy deriwatograficznej żywicy poliestrowej i innych związków
organicznych okazało się całkowite.
Pozytywne wyniki utylizacji
odpadu uzyskane z analizy deriwatograficznej potwierdzono w
doświadczeniach spalania odpadu lakierniczego przeprowadzonych na
próbkach o znacznie większej masie. Do spalenia użyto materiału
rozdrobnionego o wymiarach ziaren od 3 do 5 mm.
Spalanie
przeprowadzono używając gazu propan-butan jako czynnika podtrzymującego
palenie. Krótkotrwałe dostarczanie ciepła inicjowało samoczynne palenie
się próbki. Niewielka ilość czarnego dymu mogła świadczyć o
występowaniu w badanym materiale węglowodorów o nienasyconych
wiązaniach lub o charakterze aromatycznym. Całkowite spalenie próbki
prowadzi do białego produktu stanowiącego łatwo rozpadające się grudki.
Stały produkt spalenia poddano analizie jakościowej, stwierdzając w nim
obecność jedynie tlenku tytanu. Znalazło to potwierdzenie także w
wynikach analizy deriwatograficznej.
Pozytywny wynik próby
utylizacji odpadu lakierniczego przez spalenie umożliwił zaproponowanie
spalania tych odpadów w kotłowniach opalanych węglem kamiennym. Odpad
lakierniczy w postaci dużych brył rzędu kilkunastu centymetrów nie
nadaje się do bezpośredniego wykorzystania, ponieważ spalanie ich na
ruchomym ruszcie mogłoby być niecałkowite. Analiza pracy pieca i
szybkość przemieszczania się węgla na ruchomym ruszcie, a także badanie
szybkości spalania się różnej wielkości ziaren odpadu lakierniczego
pozwoliły na ustalenie, że ziarna poniżej 10 mm ulegają całkowitemu
spaleniu po przemieszczeniu się na 70% „długości roboczej” części
ruchomego rusztu. Do badań użyto węgiel kamienny spalany w kotłowniach
z dodatkiem zmielonego odpadu lakierniczego w ilości 1% wag. odpadu o
uziarnieniu do 10 mm. Badanie procesu spalania tak przygotowanej
mieszaniny poprzedzone było obserwacjami spalania węgla kamiennego bez
dodatku odpadu lakierniczego. Żużle z obu serii prób poddano analizie
deriwatograficznej. Na rys. 2 przedstawiono przykładowy deriwatogram
żużla powstającego podczas spalania węgla kamiennego. Badano próbki o
masie 100 mg, stosując standardową szybkość ogrzewania, tj.10 deg/min.
Analiza wyników wskazuje, że do temperatury 950°C masa żużla zmniejsza
się o 16.2 mg, przy czym początek ubytku masy obserwuje się w
temperaturze około 450°C. Przebieg krzywej termograwimetrycznej (TG)
pozwala wnioskować, że ten ubytek masy związany jest z niecałkowitym
spalaniem się części węgla kamiennego. Świadczy o tym niewielki efekt
egzoenergetyczny na krzywej termicznej DTA w temperaturze około 500°C.
Dla porównania rezultatów procesu spalania węgla kamiennego w warunkach
laboratoryjnych z procesem spalania realizowanym w kotłowni
przeprowadzono w warunkach analogicznych do opisanych wyżej analizę
termiczną i termograwimetryczną żużla tworzącego się podczas spalania
węgla w kotłowni zakładowej na ruchomym ruszcie. Rezultaty
przedstawiono na rys. 3. Porównanie przebiegu krzywych z rys. 2 i 3
wskazuje prawie identyczny charakter porównywanych próbek. Jedynie
końcowy ubytek masy jest nieco większy i wynosi 17.3 mg z próbki 100 mg
dla żużla pobranego z kotłowni zakładowej.
Ostatnim etapem badań były próby spalania mieszaniny węgla kamiennego i
zmielonego odpadu lakierniczego. Dodatek odpadu wynosił 1% wag. w
stosunku do masy węgla. W czasie badań nie obserwowano żadnych zakłóceń
procesu spalania tak przygotowanej mieszaniny. Po całkowitym spaleniu
otrzymane próbki żużla poddano analizie deriwatograficznej. Na rys. 4
przedstawiono przykładowo deriwatogram żużla tworzącego się w
rezultacie spalenia mieszaniny węgla i odpadu lakierniczego. Analizę
przeprowadzono w warunkach analogicznych opisanych jak wyżej. Przebieg
krzywej na deriwatogramie żużla otrzymanego z mieszaniny jest bardzo
podobny do przebiegu krzywych żużla węglowego z badań laboratoryjnych
(rys. 2) i żużla z kotłowni zakładowej (rys. 3). Podobnie także
kształtuje się ubytek masy i wynosi on 16 mg ze 100 mg próbki.
Przeprowadzono również techniczną próbę spalania zmielonego odpadu
lakierniczego zmieszanego z węglem kamiennym (w ilości 1% wag. odpadu).
Analiza ekstraktów wodnych żużla wykazała nieznaczny wzrost ilości
tytanu, ale jest on nierozpuszczalny w wodzie, stąd też niewymywalny do
środowiska.
Porównanie wyników badań procesu spalania pozwala stwierdzić, że
dodatek odpadu lakierniczego w ilości 1% wag. w stosunku do masy węgla
nie ma praktycznie wpływu na proces spalania węgla kamiennego.
Piotr Stefaniak, Wiesław Koźlak
Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa,
Mechaniki i Petrochemii
Instytut Chemii