Licznik odwiedzin: |
Ochrona środowiska jest
teraz priorytetowym celem krajów wysoko rozwiniętych. Prawidłowe
zarządzanie odpadami jest niezwykle istotną sprawą dla wszystkich
krajów świata, a ekologia, obok ekonomii, istotnie wpływa na decyzje
związane z rozwojem gospodarczym nowoczesnych społeczeństw.
Przedsiębiorstwa dążą do wprowadzenia zarządzania środowiskiem w swoich
firmach. Prowadzą kampanie proekologiczne, a także starają się
produkować towary i opakowania jak najbardziej przyjazne środowisku.
Działania te pozwalają uzyskać przewagę nad konkurencją, bowiem
konsumenci coraz częściej wybierają towary ekologiczne.
Sama
świadomość ekologiczna nie byłaby jednak wystarczającym motorem do
ekologicznych zachowań. Rynek nie jest w stanie doprowadzić do
właściwej alokacji zasobów przyrody, bowiem główną jego zasadą jest jak
najbardziej ograniczyć koszty produkcji. Umożliwia mu to m.in. pozbycie
się odpadów, bez ich utylizacji, kosztem zanieczyszczenia środowiska. W
takim wypadku efektywność ekologiczna można osiągnąć jedynie poprzez
interwencję państwa w postaci odpowiednich aktów prawnych. Jednym z
instrumentów korygowania negatywnych efektów zewnętrznych prowadzenia
przedsiębiorstwa jest wprowadzenie podatku, który przynosi oczekiwany
efekt, gdy jest równy wartości ostatecznego efektu zewnętrznego. Taki
rodzaj podatku nazywa się podatkiem Pigou. Optymalna jego wysokość jest
określona od każdego wyprodukowanego towaru, na poziomie krańcowych
kosztów utylizacji. Tak więc w momencie, gdy koszty odzysku i
recyklingu są niższe niż podatek, to przedsiębiorca będzie bardziej
zainteresowany powtórnym przetworzeniem odpadów, aniżeli jego
uiszczaniem. Przykładem takiego podatku jest opłata produktowa. Stanowi
ona rodzaj narzutu na cenę i jako taka nie jest elementem tworzącym
koszty wytwórcy. Inaczej mówiąc jest to cena za korzystanie z zasobów
przyrody, która nie jest bezpośrednio kształtowana przez rynek, ale
jest określana przez państwo i ma na celu zminimalizowanie emisji
zanieczyszczeń oraz zachęcanie do produkcji i korzystania z produktów
najmniej uciążliwych dla środowiska. Opłata produktowa ma za zadanie
skłonić do zakupu towaru, który będzie mniej negatywnie wpływał na
środowisko.
W Polsce obowiązek uiszczania opłaty produktowej odbywa
się zgodnie z zasadą „zanieczyszczający płaci”. W przypadku odpadów
polega ona na rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Przedsiębiorca
wprowadzający na rynek towar w opakowaniu odpowiada za swój produkt w
całym cyklu jego życia, czyli również za odpad po tym produkcie.
Dokładne założenia tej zasady zostały zapisane w ustawie z 11 maja
2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania
niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i depozytowej, które
dotyczą:
- przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z
dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej,
wprowadzającego na terytorium kraju produkty w opakowaniach, których
rodzaje określa załącznik nr l do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców
w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie
produktowej i opłacie depozytowej oraz produkty wymienione w
załącznikach nr 2 i 3 do tejże ustawy. Innymi słowy obowiązek odzysku i
recyklingu odpadów opakowaniowych ciąży na producentach, importerach, a
także przedsiębiorcach dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia
towarów wprowadzających na rynek Polski produkty i produkty w
opakowaniach, których rodzaje są wymienione w załącznikach nr 1-3 do
ustawy;
- importera oraz przedsiębiorcy dokonujący
wewnątrzwspólnotowego nabycia produktów lub produktów w opakowaniach na
potrzeby własne;
- przedsiębiorcy wprowadzającego na terytorium
kraju w drodze importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towary,
których częściami składowymi lub przynależnościami są produkty
wymienione w załącznikach nr 2 i 3 do ustawy;
- przedsiębiorcy
prowadzącego jednostkę lub jednostki handlu detalicznego o powierzchni
handlowej powyżej 500 m2, sprzedającego produkty tam pakowane;
- przedsiębiorcy
prowadzącego więcej niż jedną jednostkę handlu detalicznego o łącznej
powierzchni handlowej powyżej 5000 m2, bez względu na powierzchnię
pojedynczej jednostki, sprzedającego produkty w tych jednostkach
pakowane;
- przedsiębiorcy, który pakuje produkty wytworzone przez innego przedsiębiorcę i wprowadza je na rynek krajowy;
- przedsiębiorcy,
który nie jest wytwórcą produktu w opakowaniu, ale zlecił wytworzenie
tego produktu w opakowaniu oraz którego oznaczenie zostało umieszczone
na produkcie w opakowaniu.
Ilość podmiotów zobowiązanych
do uiszczania opłaty produktowej szacuje się na ok. kilkadziesiąt
tysięcy. Ocenia się, iż około 30% firm wprowadzających na rynek
produkty w opakowaniach nie realizuje ustawowych zapisów. Dane te mogą
być jednak bardzo zaniżone. Według raportu pokontrolnego GIOŚ do 2006
r. 28 spośród 35 organizacji podpisało łącznie 7678 umów na przejęcie
obowiązku odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Nawet jeśli do
tego roku liczba ta wzrosła dwukrotnie, nadal zostaje bardzo liczna
szara strefa. Z doświadczeń ReEko Organizacji Odzysku S.A. wynika, iż
znaczna część przedsiębiorców nawet nie wie, że musi osiągać narzucane
przez Unię Europejską poziomy odzysku i recyklingu opakowań produktów
wprowadzanych na rynek. Przyczyny takiego stanu rzeczy należy upatrywać
w niedoinformowaniu społeczeństwa. Przeprowadzone badania w 2007 r. w
Szkole Głównej Handlowej wykazały, że aż 74% studentów nie zna
obowiązków przedsiębiorców w zakresie ochrony środowiska. Biorąc pod
uwagę, iż jest to przyszła kadra zarządzająca wynik jest
niezadowalający. Firmy wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek
nie są w żaden sposób uświadamiane o powinnościach z tym związanych.
Urzędy marszałkowskie nie wysyłają pism wzywających do złożenia
sprawozdania OŚ-OP1, a w gazetach bardzo rzadko pojawiają się wzmianki
na ten temat. Patrząc z perspektywy czasu, największą rolę w procesie
edukacji ekologicznej odgrywają organizacje odzysku. To od nich
większość polskich przedsiębiorstw dowiaduje się o obowiązku odzysku i
recyklingu opakowań. Ich pracownicy udzielają fachowych odpowiedzi na
każde pytanie związane z opłatą produktową, a często również dodatkowo
poinformują o innych zobowiązaniach dotyczących ochrony środowiska.
Warto
zwrócić uwagę, iż brak jest nawet kontroli, które mogłyby zmobilizować
szarą strefę do realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 11
maja 2001 r. Przedsiębiorstwa sprawdzane są bardzo rzadko i w
większości przypadków są to już podmioty, które sprawozdania OŚ-OP1
składają bądź mają podpisaną umowę z organizacją odzysku. Z całą
pewnością takie działanie jest bardzo potrzebne, ale czy WIOŚ nie
powinien w pierwszej kolejności skupić się na firmach, które od tego
obowiązku się uchylają?
ReEko Organizacja Odzysku S.A.
Literatura:
1. Garbacz L., Zarządzanie środowiskiem – korzyści i koszty, „Ekologia” 2005, nr 3.
2.
Jendrośka J., Bar M., Przepisy o opakowaniach oraz o opłacie
produktowej i depozytowej. Komentarz, Centrum Prawa Ekologicznego,
Wrocław 2002.
3. Lofgren H., Gabel L., Opschoor H., Ekonomia środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. Krupski, Warszawa 1996.
4. Poskrobko B., Zarządzanie Środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
5. Czarnecka-Komorowska D., Aspekty recyklingu tworzyw sztucznych, „Recykling” 2007, nr 4.
6. Karporowicz V., Ekonomia środowiska – współczesna nauka z tradycjami, „Studia Ecologiae et Bioethicae” nr 1 (2004), tom 1.
7.
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Raport z ogólnokrajowego cyklu
kontrolnego organizacji odzysku i dokonujących recyklingu odpadów
opakowaniowych, Warszawa 2007.
8. Nykowska A., Drzewiecka C., Raport
z badania dotyczącego postrzegania kwestii związanych z ochroną
środowiska, SGH, Warszawa 2007.
9. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o
obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi
odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej, (Dz. U. 2001
nr 63 poz. 639).
10. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14
czerwca 2007 r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu
odpadów opakowaniowych i poużytkowych, (Dz. U. 2007 nr 109 poz. 752).
|
|