Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: kasa, instrumenty, efekty (część pierwsza)
Czasami mamy wrażenie, że takie instytucje,
jak Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej istnieją
„od zawsze”, ale tak nie jest. 20 lat temu w Polsce zmieniło się wiele
– żeby nie powiedzieć – wszystko. Wiele zmieniło się także w
organizacji ochrony środowiska, wszak to nieprawda, że dopiero wtedy
wszystko się zaczęło, a zwłaszcza myślenie o potrzebie ochrony
środowiska. Przypomnieć warto kilka dat oraz okoliczności tamtych
zdarzeń. 20-lecie skłania nas do dwuczęściowej publikacji na temat
zasad działania, stosowanych instrumentów i dorobku ekologicznego
NFOŚiGW.
System funduszy dysponuje ogromnymi środkami finansowymi. Z pewnymi
modyfikacjami działa 20 lat. Jest rozwiązaniem chwalonym, uznawanym za
modelowe, niektóre kraje nam tego zazdroszczą – głównym elementem tego
systemu jest Narodowy Fundusz. Nasza publikacja powinna ułatwić
Czytelnikom wyrobienie sobie własnego zdania na temat efektywności
systemu, którego podstawa ekonomiczna to przecież danina publiczna.
Koncepcja tworzenia Narodowego Funduszu dojrzewała w drugiej połowie
lat 80. jeszcze przed decyzjami Okrągłego Stołu – wspomina ówczesny
Minister Środowiska (od lipca 1987 r.) prof. Waldemar Michna. Wtedy to
sporządzono wieloletni Narodowy Program Ochrony Środowiska
Przyrodniczego do 2010 r. Wykazał on, że w wydatkach na ochronę
środowiska duży udział stanowić będą środki publiczne. Kwota wydawała
się wręcz szokująca.
Powstała zatem potrzeba budowy nowego mechanizmu ekonomicznego
tworzenia, pomnażania i wykorzystania środków finansowych na ochronę
środowiska.
27
kwietnia 1989 r. – powołanie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) na podstawie nowelizacji Ustawy o ochronie
i kształtowaniu środowiska z 1980 r.
15 lipca 1989 r. – początek działalności NFOŚiGW zgodnie z zarządzeniem
Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
Mechanizm wówczas stworzony przerwał do dziś, przez niektórych jest
wychwalany jako wręcz modelowy, ale coraz częściej zwraca się uwagę, że
nie jest wystarczający, jeśli poważnie traktować szacunki potrzeb
finansowych zawarte w Polityce ekologicznej państwa.
Przyjrzyjmy się zatem, skąd się biorą
pieniądze Funduszu i ile ich jest.
W 2008 r. do urzędów marszałkowskich wpłynęło ponad 1788,5 mln zł z
tytułu opłat za korzystanie ze środowiska, przy czym najwięcej (ponad
817 mln zł) to opłaty za ochronę powietrza atmosferycznego i klimatu.
Wpływy z tytułu opłat za gospodarkę odpadami wyniosły w 2008 r. ponad
522 mln zł, a za gospodarkę ściekową i ochronę wód prawie 450 mln zł. W
2008 roku z ogólnej kwoty wpływów z tytułu opłat do urzędów
marszałkowskich, po podziale dla poszczególnych kategorii funduszy
najwięcej uzyskały fundusze wojewódzkie (ponad 711 mln zł) i fundusze
gminne (prawie 515 mln zł). Do Narodowego Funduszu przekazano z urzędów
marszałkowskich ponad 383 mln zł, a na fundusze powiatowe przypadło
prawie 180 mln zł.
Do roku 1998 wpływy z opłat ekologicznych, eksploatacyjnych i
koncesyjnych systematycznie rosły osiągając 766,4 mln zł. W 1999 r.
nowelizacja ustawy Prawo ochrony środowiska zmieniła podział wpływów
pomiędzy fundusze, zmniejszając wpływy do Narodowego Funduszu na rzecz
pozostałych funduszy.
Od 2006 r. w strukturze przychodów własnych NFOŚiGW pojawiły się wpływy
z opłaty recyklingowej, a od 2007 r. opłaty wynikające z Prawa
energetycznego. Od tego momentu podstawowym źródłem wpływów stały się
zwroty rat pożyczek i ich oprocentowanie. Wpływy ze zwrotu rat pożyczek
systematycznie rosną, chociaż tempo wzrostu, począwszy od 2002 r.,
uległo zahamowaniu. W 2001 r. wpływy z tego tytułu wyniosły 715,1 mln
zł, a w 2007 r. – 783,5 mln zł. W 2008 r. wpływy z tytułu zwrotów rat
pożyczek i kredytów były niższe niż w 2007 r. i wyniosły 777,8 mln zł.
W latach 2001-2007 następował spadek wpływów z oprocentowania pożyczek.
W 2001 r. wyniosły one 344 ,5 mln zł, w roku 2004 – 145 mln zł, a w
2007 r. już tylko 87,3 mln zł. W 2008 r. wpływy z tego tytułu wyniosły
113,4 mln zł i były wyższe niż w 2007 r. o 26,1 mln zł.
Formy dofinansowania
Wydawać by się mogło, że to tylko pożyczki, a zwłaszcza dotacje, ale to nieprawda. Zatem przypomnijmy te formy:
- udzielanie oprocentowanych pożyczek;
- udostępnianie
środków finansowych bankom z przeznaczeniem na udzielanie kredytów na
wskazane przez Narodowy Fundusz programy i przedsięwzięcia;
- przyznawanie dotacji;
- dokonywanie dopłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów bankowych i pożyczek;
- poręczanie
spłaty kredytów oraz zwrotu środków przyznanych przez rządy państw
obcych i organizacje międzynarodowe, przeznaczonych na realizację zadań
ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
- przekazywanie środków jednostkom budżetowym;
- nagrody
za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
niezwiązaną z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji
rządowej i samorządowej.
Procedury
W 2009 roku w Narodowym Funduszu stosowane są dwie podstawowe procedury
wyboru przedsięwzięć do dofinansowania: nabór ciągły oraz konkurs. W
naborze konkursowym (jest stosowany, gdy oceniane przedsięwzięcia są
porównywane między sobą) konstruowana jest lista rankingowa, a wnioski
o dofinansowanie oceniane są przez komisję/grupę roboczą. Przy
zastosowaniu naboru ciągłego, gdy oceniane przedsięwzięcia nie są
porównywane między sobą, o udzieleniu dofinansowania decyduje kolejność
złożenia kompletnego wniosku o dofinansowanie w ramach przyjętego
limitu środków. Każdy program priorytetowy ma określony budżet i po
jego wyczerpaniu wnioski nie będą przyjmowane. W niektórych przypadkach
stosowana jest dwuetapowa procedura wyboru wniosków. W takim przypadku
wnioskodawca składa wstępny wniosek o dofinansowanie, a po jego
pozytywnym rozpatrzeniu, wypełnia i składa wniosek właściwy. Dla
przedsięwzięć, gdzie wnioskowane dofinansowanie stanowi pomoc
publiczną, dopiero pozytywne rozpatrzenie wniosku wstępnego pozwala na
rozpoczęcie przedsięwzięcia.
Bank
Szczególne miejsce w działalności kapitałowej Narodowego Funduszu w
ciągu 20 lat zajmuje Bank Ochrony Środowiska S.A. (BOŚ S.A.) powstały w
1991 roku, którego Fundusz jest współzałożycielem i głównym
akcjonariuszem. Bank jest jednym z narzędzi, szczególnie przydatnym,
kiedy środków brakuje. W Banku jest trochę drożej, ale taniej niż w
warunkach braku tego „funduszowego” banku. Obecnie udział NFOŚiGW w
kapitale zakładowym BOŚ S.A. wynosi 77,27%. BOŚ posiada ponad 60%
udziału w rynku komercyjnego finansowania przedsięwzięć ekologicznych.
W ciągu 18 lat działalności BOŚ S.A. na realizację projektów
ekologicznych przeznaczył 8,5 mld zł. W tym okresie, dzięki wsparciu
Banku, zrealizowano 29 tys. inwestycji proekologicznych o wartości
niemal 30 mld zł. Największy udział mają tu przedsięwzięcia dotyczące
ochrony atmosfery (łączna wartość inwestycji, które wspierał BOŚ S.A. w
tym sektorze wynosi ok. 21 mld zł). Drugie miejsce zajmuje ochrona wód
i gospodarka wodna (6 mld zł), kolejne są przedsięwzięcia związane z
ochroną powierzchni ziemi (1,5 mld zł).
Pozostała działalność kapitałowa
Narodowy Fundusz posiada obecnie akcje lub udziały w 57 spółkach. W 43
przypadkach (tzw. pakiet resztkowy) Fundusz został zobowiązany do ich
obligatoryjnego przejęcia w trybie Ustawy o restrukturyzacji finansowej
przedsiębiorstw i banków lub Ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.
Akcje i udziały stały się własnością Narodowego Funduszu w drodze
zmiany wierzytelności powstałych z tytułu zadłużeń wobec Funduszu za
uchylanie się od wnoszenia opłat ekologicznych. Udział NFOŚiGW w
kapitale tych spółek nie przekracza kilku procent. W wyniku konwersji
wierzytelności z zawartych umów przejęte zostały także akcje spółek
notowanych na GPW, takich jak: Stalexport Autostrady S.A. i Centrozap
S.A. W „portfelu podstawowym” Narodowego Funduszu jest obecnie 14
spółek, m.in.: Bank Ochrony Środowiska S.A., PEC Geotermia Podhalańska
S.A., Geotermia Pyrzyce Sp. z o.o., PWiK WODKAN S.A. w Ostrowie
Wielkopolskim (spółka notowana na rynku CeTO), MPEC S.A. w Tarnowie
(ciepłownictwo), Kemipol Sp. z o.o. w Policach (koagulanty w
technologii oczyszczania ścieków i uzdatniania wody), FUH Eko-Top Sp. z
o.o. w Rzeszowie (utylizacja odpadów przemysłowych, sanitarnych i
niebezpiecznych).
Linie kredytowe (obsługiwane przez system bankowy) dotyczyły m.in. takich zadań jak:
-
budowa małych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków,
- budowa kanalizacji sanitarnej,
- zagospodarowanie odpadów,
- ograniczenie emisji spalin poprzez dostosowanie silników
wysokoprężnych do paliwa gazowego lub wymiany silników na mniej
emisyjne w komunikacji zbiorowej,
- inwestycje w zakresie odnawialnych źródeł energii,
- usuwanie wyrobów zawierających azbest,
- budowa ścieżek rowerowych,
- termomodernizacja,
- uszczelnianie i hermetyzacja przeładunku i dystrybucji paliw,
- inwestycje służące ograniczeniu zużycia energii elektrycznej,
- systemy ciepłownicze,
- budowa lub modernizacja stacji uzdatniania wody.
Przez wszystkie lata działalności dominującą formą finansowania ochrony
środowiska stosowaną w Narodowym Funduszu było udzielanie pożyczek. W
2007 roku pożyczki stanowiły ponad 903 mln zł. W 2008 roku finansowanie
pożyczkowe wyniosło 946,9 mln zł. Drugą pod względem wielkości pozycją
wydatków są środki przeznaczone na bezzwrotne finansowanie ochrony
środowiska, które jednakże ze względu na swój wpływ na zmniejszanie
majątku funduszu i na utrzymanie rewolwingowego charakteru Funduszu nie
mają głównego udziału w finansowaniu. W 2007 roku udzielono
dofinansowania w formie dotacji w wysokości ponad 460 mln zł. W 2008
roku odnotowano wzrost finansowania bezzwrotnego do kwoty 881,4 mln zł,
tj. o 421,4 mln zł.
Co Fundusz wspiera
Narodowy Fundusz od początku swojego istnienia był jednym z
głównych źródeł finansowania dużych inwestycji z zakresu gospodarki wodnej: zbiorników retencyjnych, polderów, jazów i stopni wodnych. Lista już zakończonych a finansowanych przez Narodowy
Fundusz dużych zbiorników wodnych, realizowanych przez RZGW, obejmuje
następujące zbiorniki: Wióry na Świślinie, Sosnówka na potoku
Czerwonka, Klimkówka na rzece Ropie oraz Kozielno i Topola na Nysie
Kłodzkiej. Łączna wartość dofinansowania tych obiektów przekroczyła 206
mln zł. W trakcie budowy jest zbiornik Świnna Poręba, finansowany przez
Narodowy Fundusz w latach 2000-2005 (od 2006 r. finansowanie jego
budowy przejął budżet państwa). Kwota dofinansowania udzielonego na
budowę Świnnej Poręby przekroczyła 192 mln zł. W latach 1994-2006
Narodowy Fundusz dofinansował także budowę zbiornika Nielisz na
Wieprzu, a w 1992 r. – zbiornika Cieszanowice w dawnym województwie
piotrkowskim (były to zbiorniki realizowane przez Wojewódzkie Zarządy
Melioracji i Użytków Wodnych). Łączna kwota dotacji udzielonych przez
Narodowy Fundusz na budowę dużych wielozadaniowych zbiorników wodnych
wyniosła prawie 410 mln zł. Pojemność dużych zbiorników wybudowanych z
finansowym udziałem Narodowego Funduszu pozwoliła na uzyskanie retencji
ponad 150 mln m3, a po zakończeniu budowy Świnnej Poręby wielkość ta
wzrośnie o kolejne 161 mln m
3 wody.
Na liście dużych inwestycji dofinansowanych przez Narodowy Fundusz i
realizowanych przez RZGW są także stopnie wodne: Dwory i Smolice na
Wiśle oraz jaz Lipki na Odrze. W budowie jest natomiast stopień wodny
Malczyce na Odrze. Narodowy Fundusz, który od 2000 roku jest głównym
źródłem pokrywania kosztów budowy tego stopnia, przekazał już na ten
cel ponad 227 mln zł dotacji. Listę zakończonych inwestycji, dotowanych
przez Narodowy Fundusz, należy też uzupełnić o polder Buków na Odrze.
Fundusz dotował też realizację prac wstępnych poprzedzających budowę
wielkiego polderu Racibórz na Odrze.
W początkach swojej działalności Narodowy Fundusz dofinansowywał
inwestycje wieloletnie z dziedziny gospodarki wodnej w wysokości równej
środkom budżetowym. W latach 2000-2001 środki NFOŚiGW stanowiły jedyne
źródło finansowania 6 dużych inwestycji z dziedziny gospodarki wodnej,
natomiast obecnie – z uwagi na zakończenie kilku ważnych przedsięwzięć
oraz przejęcie finansowania budowy zbiornika Świnna Poręba przez budżet
państwa, dotacje NF są głównym źródłem pokrywania kosztów budowy
stopnia Malczyce. Ponadto, w latach 2004-2008, Narodowy Fundusz
finansował remont granicznego odcinka Kanału Augustowskiego,
przeznaczając na to ponad 19 mln zł. W 2009 roku kontynuowane będą
prace remontowe kilku innych obiektów Kanału Augustowskiego, co ma
związek z modernizacją i dostosowaniem dla ruchu turystycznego tej
wspaniałej, zabytkowej, transgranicznej drogi wodnej.
Od 1991 r. Narodowy Fundusz finansował szereg innych, równie ważnych,
choć mniejszych inwestycji, realizowanych przez RZGW. Były to m.in.
remonty obiektów hydrotechnicznych, prace regulacyjne, usuwanie i
naprawa szkód powodziowych.
Z pożyczek na
budowę oczyszczalni i kanalizacji sanitarnej
skorzystały setki miast, z terenu całej Polski, położonych w zlewniach
głównych rzek i przybrzeżnej strefy Bałtyku, m.in.: Świnoujście,
Koszalin, Słupsk, Darłowo, Ustka, Kamień Pomorski, Tczew, Gdynia-
Dębogórze i wiele innych miejscowości. Narodowy Fundusz dofinansował
rozbudowę oczyszczalni ścieków Gdańsk-Wschód. Środki na jej realizację
pochodziły częściowo także z programu PHARE. Inwestycja ta wpływa na
poprawę czystości wód przybrzeżnych w Zatoce Gdańskiej oraz stanu
środowiska w obrębie Chronionego Krajobrazu Wyspy Sobieszewskiej,
terenów rekreacyjnych, plaż, jak również wód powierzchniowych delty
Wisły. Z pomocy finansowej Narodowego Funduszu przy budowie i
modernizacji oczyszczalni ścieków, sieci wodno-kanalizacyjnej i
sanitarnej skorzystały m.in.: Wrocław, Kraków, Łódź, Poznań, Bydgoszcz
(na oczyszczalnie „Fordon” i „Kapuściska”), Radom, Lublin, Wałbrzych,
Częstochowa, Toruń, a także Warszawa (pożyczka 186,5 mln zł na budowę
oczyszczalni „Południe” wraz z układem przesyłowym ścieków).
Budowa kanalizacji sanitarnej w latach 1992-2007, dofinansowanej ze
środków NFOŚiGW, przyniosła efekt ekologiczny w postaci oddania do
eksploatacji ponad 15 tys. km sieci kanalizacyjnych.
W zakresie
ochrony wód
Polska od szeregu lat prowadzi aktywną politykę, której celem jest
między innymi zapewnienie właściwego stanu zasobów wodnych. Będąc
jednym z sygnatariuszy „Konwencji w ochronie środowiska morskiego
obszaru Morza Bałtyckiego” z 1974 roku i 1992 roku (tzw. Konwencji
Helsińskich), jest zobowiązana do oczyszczania ścieków komunalnych na
swoim terytorium w sposób zapewniający usuwanie azotu ogólnego i
fosforu ogólnego do poziomu niepowodującego eutrofizacji Bałtyku.
Ze względu na fakt, że niemal cały obszar Polski należy do zlewni Morza
Bałtyckiego, ratyfikowanie Konwencji obliguje Polskę do stosowania
odpowiedniego oczyszczania ścieków. Dyrektywa 91/271/EWG w sprawie
oczyszczania ścieków komunalnych i przyjęte do niej w Traktacie
Akcesyjnym okresy przejściowe, nakłada na Polskę obowiązek wyposażenia
(w określonych terminach), wszystkich aglomeracji o równoważnej liczbie
mieszkańców większej od 2000, w systemy kanalizacyjne dla ścieków
komunalnych oraz zapewnienie ich biologicznego oczyszczania. W celu
realizacji Traktatu Akcesyjnego został sporządzony przez Ministra
Środowiska i zatwierdzony przez Radę Ministrów w grudniu 2003 roku
„Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych”, dwukrotnie
aktualizowany w 2005 i 2008 roku. Program zawiera wykaz niezbędnych
przedsięwzięć w zakresie budowy i modernizacji oczyszczalni ścieków
oraz zbiorczych sieci kanalizacyjnych. Realizacja zadań powinna
przebiegać etapowo, zgodnie z celami pośrednimi zapisanymi w Traktacie
Akcesyjnym, a mianowicie: