Ciśnieniowe techniki spalania węgla są
zaliczane do przyszłościowych czystych technologii węglowych.
Publikowane badania wskazują również na możliwość obniżenia emisji
tlenków azotu z komór spalania. W procesie spalania węgla tlenki azotu
powstają z reakcji homo i heterogenicznych pomiędzy powietrzem,
częściami lotnymi i karbonizatem. Tlenki azotu w spalinach
zarejestrować można w postaci: NO, N2O i NO2. Pomimo różnych warunków
spalania spadek konwersji azotu paliwowego do NO wraz ze wzrostem
ciśnienia wynosi 4-9% dla zakresu 0.1-1.5 MPa.
Wprowadzenie
W ostatnich latach w Polsce nastąpiło korzystne ograniczenie emisji
zanieczyszczeń pyłowych i gazowych, powstających głównie w trakcie
wytwarzania energii w elektrowniach opalanych węglem kamiennym i
brunatnym. Ubocznym efektem działalności energetyki zawodowej jest
między innymi zanieczyszczenie powietrza, w wyniku którego obserwuje
się degradację środowiska naturalnego (efekt cieplarniany, kwaśne
deszcze, zmniejszanie warstwy ozonu, zachwianie równowagi ekologicznej
między tlenem i dwutlenkiem węgla, zachwianie równowagi biologicznej
ekosystemów, pogarszanie jakości żywności, zanieczyszczanie gleby i
wody). Głównymi czynnikami powodującymi wzrost kwasowości opadów
atmosferycznych są przenikające do atmosfery tlenki siarki (zwłaszcza
dwutlenek siarki) i tlenki azotu. O powstawaniu kwaśnych deszczów
decyduje w ok. 70% tlenek siarki a w ok. 30% tlenki azotu. Dwutlenek
siarki łatwo rozpuszcza się w wodzie, tworząc kwas siarkawy, który w
czystych roztworach ulega stopniowemu utlenieniu tlenem z powietrza do
kwasu siarkowego. Tlenki azotu ulegają w atmosferze bardzo złożonym
przemianom, szczególnie w przypadku obecności innych zanieczyszczeń
powietrza (np. węglowodorów). Zanik tlenków azotu w atmosferze związany
jest z ich przemianą do kwasu azotowego. Kwaśne deszcze przyczyniają
się do zakwaszenia gleby i wód powierzchniowych, wywierają też
szkodliwy wpływ na szatę roślinną. U człowieka kwaśne deszcze mogą
wywoływać oparzenia, głównie oczu i powiek, oraz podrażnienia dróg
oddechowych. Powodują także korozję metali i niszczenie budynków [1].
Czas pozostawania zanieczyszczeń w powietrzu jest różny i wynosi od 1
dnia do kilkuset lat, co ilustruje tablica 1.
Oferowane współcześnie węglowe technologie energetyczne charakteryzują
się wysokimi wskaźnikami technicznymi i ekologicznymi, wśród których
największe praktyczne znaczenie mają [3]:
• bloki parowe z paleniskami fluidalnymi,
• układy gazowo-parowe dwupaliwowe,
• blok węglowy z gazową turbiną czołową,
• technologie węglowe w układach z turbinami gazowymi,
• ciśnieniowe spalanie węgla w kotłach fluidalnych,
• całkowite i częściowe zgazowanie węgla zintegrowane z układem gazowo-parowym,
• wysokotemperaturowe ogniwa paliwowe zintegrowane z układami zgazowania węgla.
Ciśnieniowe techniki spalania węgla są zaliczane do przyszłościowych
czystych technologii węglowych, umożliwiających obniżenie przede
wszystkim emisji dwutlenku węgla w rezultacie wzrostu sprawności
procesu [4]. Publikowane badania wskazują również na możliwość
obniżenia emisji tlenków azotu i tlenku węgla z komór spalania. Rozwój
technik ciśnieniowego spalania węgla wymaga zgromadzenia danych
dotyczących mechanizmów konwersji węgla w podwyższonych ciśnieniach.
Wyzwalanie azotu z węgla podczas spalania ciśnieniowego oraz szybkość
jego konwersji do NO i N
2O są ważnymi informacjami pozwalającymi
zrozumieć mechanizm tworzenia tych zanieczyszczeń.
Tlenki azotu powstawały zawsze i nadal powstają od energii błyskawic,
po czym w wodzie tworzą jon azotanowy, niezbędny dla roślin. Stąd
bierze się jednak niewiele tych jonów i powoduje znikome stężenia,
poniżej progu szkodliwości dla istot żywych. Współcześnie tlenki azotu
są wytwarzane w wielu różnych procesach przemysłowych, przede wszystkim
przy spalaniu w wysokich temperaturach. Są to ilości tak duże, że
często pojawiają się stężenia szkodliwe dla życia. Wreszcie – jako
prekursor kwasu azotowego – tlenki azotu mają też udział w tworzeniu
kwaśnych deszczów i ich niszczącym działaniu [5]. W tablicy 2
przedstawiono porównanie przeciętnej emisji tlenków azotu z palenisk
węglowych.
Dyskusja wyników badań
W procesie spalania węgla tlenki azotu powstają z reakcji homo- i
heterogenicznych pomiędzy powietrzem, częściami lotnymi i karbonizatem.
Tlenki azotu w spalinach zarejestrować można w postaci: NO, N2O i NO2.
Na rysunku 1 przedstawiono uproszczony schemat mechanizmu reakcji ich
powstawania. Podstawowym składnikiem emisji tlenków azotu w procesach
wysokotemperaturowych jest NO. Złożone mechanizmy tworzenia tlenków
azotu w procesach spalania węgla przyjęto klasyfikować na podstawie
źródła azotu, wyróżniając dwie podstawowe grupy [7-13]:
• paliwowe – utlenianie związków azotowych chemicznie związanych z substancją organiczną paliwa,
• termiczne – reagowanie azotu atmosferycznego z tlenem atomowym powstającym w wysokich temperaturach.
Ilość powstających tlenków azotu według powyższych procesów zależy od
warunków spalania. Duże stężenia tlenu w początkowej fazie spalania
węgla sprzyjają powstawaniu paliwowych tlenków azotu [14].
Wpływ ciśnienia na emisję NOx podczas spalania węgla nie został
dostatecznie zbadany, głównie ze względu na trudności eksperymentalne.
Rozwój technik ciśnieniowego spalania węgla spowodował wzrost
zainteresowania tym zagadnieniem w ostatnim dziesięcioleciu. Nie
opublikowano zbyt wielu prac dotyczących wpływu ciśnienia na emisję NO,
N
2O i N
2. Wszyscy autorzy (Weiszrock i inni [15]; Aho i inni [16]; Aho
i Pirkonen [17]; Croiset i inni [18, 19] ; de Soete i inni [20],
Tomeczek i Gil [21], Gil [22-24]) stwierdzają jednak zgodnie, że wzrost
ciśnienia powoduje spadek emisji NO.
Na rysunku 2 przedstawiono porównanie badań konwersji azotu paliwowego
do NO podczas spalania węgla przeprowadzonych przez Weiszrocka i innych
[15] oraz przez Aho i innych [16, 17] z eksperymentami własnymi [22 –
24]. Weiszrock i inni prowadzili badania na węglu „Gardanne” przy
szybkości nagrzewania 104 K/s i końcowej temperatury 1123 K z 10% i 20%
udziałem tlenu. Autorzy ci zarejestrowali w zakresie ciśnień 0.1 do 1.1
MPa spadek konwersji azotu z węgla do NO o ok. 8%. Aho i inni
przeprowadzali eksperymenty na węglu "Polish" w temperaturze 1123 K i
1473 K z 5% i 10% udziałem tlenu. Autorzy tej pracy wykazali w zakresie
ciśnień 0.3 do 1.2 MPa spadek konwersji azotu z węgla do NO o ok. 9%
dla udziału 5% O
2 w temperaturze 1123 K, natomiast w zakresie ciśnień
0.5 do 1 MPa spadek o ok. 4% dla udziału 10% O2 w temperaturze 1473 K.
Badania własne przeprowadzono w zakresie ciśnień 0.2 do 1.5 MPa na
wzbogaconych węglach „Siersza” i „Niwka”, dla szybkości nagrzewania 100
K/s, końcowej temperatury izotermicznego wygrzewania próbki 1373 K,
czasu eksperymentu 90 s i 21% udziału tlenu. Dla tego zakresu ciśnień i
innych parametrów procesu zarejestrowano spadek konwersji azotu z węgla
do NO o ok. 6%. Pomimo różnych warunków spalania wszyscy autorzy
wykazali spadek konwersji azotu paliwowego do NO wraz ze wzrostem
ciśnienia, co pozwala dostrzegać ciśnieniowe techniki spalania węgla
jako proekologiczne i pozwalające na obniżenie emisji NO.
Na rysunku 3 przedstawiono badania własne [24] wpływu ciśnienia na
konwersję azotu paliwowego do NO w trakcie spalania karbonizatów
wzbogaconych węgli „Siersza”, „Janina” i „Piast” przy liczbie nadmiaru
tlenu l=1.5, stężeniach tlenu: 21% w przypadku ciśnienia 0.2 i 0.6 MPa
oraz 10% w przypadku ciśnienia 1.0 i 1.5 MPa. Proces spalania
prowadzono przy szybkości nagrzewania 100 K/s do temperatury 1373 K i
czasie eksperymentu 90 s. Dla zakresu ciśnień 0.2 do 1.5 MPa
zarejestrowano spadek konwersji azotu do NO o ok. 5%. W poprzednich
badaniach [22] w tym zakresie ciśnień obserwowano spadek konwersji
azotu do NO o ok. 6%.
Na rysunku 4 przedstawiono badania własne [24] konwersji azotu
paliwowego do N2O w trakcie spalania karbonizatów wzbogaconych węgli
„Siersza”, „Janina” i „Piast” dla liczby nadmiaru tlenu l=1.5,
stężeniach tlenu: 21% w przypadku ciśnienia
0.2 i 0.6 MPa oraz 10% w przypadku ciśnienia 1.0 i 1.5 MPa, przy
szybkości nagrzewania 100 K/s do temperatury 1373 K w czasie 90 s. Dla
zakresu ciśnień 0.2 do 1.5 MPa zarejestrowano wzrost konwersji azotu do
N
2O o ok. 1.5%. Ponieważ w literaturze nie odnaleziono publikacji o
konwersji azotu paliwowego do N2O podczas spalania węgla, przeto nie
można było zweryfikować badań własnych [24].
Wnioski
• Pomimo różnych warunków spalania spadek konwersji azotu paliwowego do
NO wraz ze wzrostem ciśnienia wynosi 4 – 9 % dla zakresu 0.1 – 1.5 MPa.
• Wzrost konwersji azotu zawartego w węglu do N2O dla zakresu ciśnień 0.2 do 1.5 MPa zarejestrowano
o ok. 1.5 %.
• Dalsze badania przy wyższych ciśnieniach od przedstawionych w
obecnych publikowanych pozwoliłyby na dobranie optymalnego ciśnienia
procesu spalania, aby emisja NO była najniższa.
• Ciśnieniowe techniki spalania węgla można zaliczyć do technik
proekologicznych i pozwalających na obniżenie emisji NO, jednak
wymagają prowadzenia dalszych badań.