(Główne wyzwania i najważniejsze priorytety)
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo
ochrony środowiska w art. 13-16 wprowadziła nowe zasady tworzenia
krajowej polityki ekologicznej, w tym obowiązek jej sporządzania i
aktualizowania co 4 lata.(1)
W dniu 8 maja 2003 roku Sejm RP przyjął dokument "Polityka ekologiczna
państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata
2007-2010".(2) Kolejny dokument to "Polityka ekologiczna państwa na
lata 2007-2010 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2011-2014"(3),
który Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi RP, jednakże - ze względu na
skrócenie kadencji - parlament nie zdążył jej uchwalić.
Nowy minister środowiska uznał,że ww. dokument wymaga przepracowania,
uszczegółowienia i dostosowania do polityki i prawodawstwa UE. To
spowodowało opóźnienia w przygotowaniuzaktualizowanego dokumentu i w
konsekwencji przyjęcie nowego horyzontu czasowego. "Polityka
ekologiczna państwana lata 2009-2012 z perspektywą do roku 2016" (4)
jest drugim z rzędu dokumentem strategicznym wymaganym ustawą - Prawo
ochrony środowiska.
W rozdziale 1 przedstawiono priorytety polityki ekologicznej.
"Planowane działania w obszarze ochrony środowiska w Polsce wpisują się
w priorytety Unii Europejskiej i cele 6. wspólnotowego programu działań
w zakresie środowiska naturalnego" - czytamy w dokumencie.
Do najważniejszych wyzwań zaliczono:
- działania na rzecz realizacji zasady zrównoważonego rozwoju;
- przystosowanie do zmian klimatu;
- ochrona różnorodności biologicznej;
Sprostanie tym wyzwaniom wymaga "głębokiej reformy służb ochrony
środowiska". Dokument wskazuje również na potrzebę głębokiej reformy
systemu zagospodarowania przestrzennego kraju.
W kontekście kryzysu współczesnej fazy globalizacji na świecie,
podejmowanych przez poszczególne państwa programów ważne znaczenie ma
konstatacja o potrzebie tworzenia przemysłu urządzeń ochrony
środowiska. To wymaga stosownych decyzji politycznych. Od lat propaguję
i opowiadam się za tworzeniem "rynku ekologii", "przemysłu
ekologicznego", "zielonego przemysłu".
Ważnym priorytetem jest dokończenie inwentaryzacji zasobów
różnorodności biologicznej. Ma to szczególne znaczenie dla sprawnego
planowania przebiegu wszelkiego rodzaju liniowych inwestycji
infrastrukturalnych.
Kolejny priorytet to kontynuacja przestawiania gospodarki leśnej z
dominacji celów gospodarczych na wielofunkcyjność, zgodnie z zasadami
zrównoważonej gospodarki leśnej.
Innym priorytetem jest ochrona powierzchni ziemi i rekultywacja terenów
zdegradowanych. Ocenia się, że w Polsce jest 65 tys. ha takich terenów,
a w 2006 roku rekultywacji poddano 1500 ha.
Do trudnych zadań dokument zalicza racjonalne gospodarowanie zasobami
wodnymi. Ten sektor jest od lat niedoinwestowany. Istnieje potrzeba
nowego spojrzenia na gospodarkę wodną naszego kraju. Zobowiązania
akcesyjne w zakresie gospodarkiwodno-ściekowej wymagają ogromnych
nakładów finansowych (ok. 60 mld PLN do 2015 roku).
Mamy również zobowiązania wynikające z tzw. Konwencji HELCOM, dotyczące ochrony środowiska Morza Bałtyckiego.
W dziedzinie geologii priorytetem jest intensyfikacja poszukiwań ropy i
gazu ziemnego, lepsze rozpoznanie zasobów termalnych oraz
intensyfikacja prac nad sekwestracją dwutlenku węgla pod ziemię.
Ważnym zadaniem jest ochrona głównych zbiorników wód podziemnych.
Dalszych działań wymaga ochrona powietrza. Polskie zobowiązania do
znacznej redukcji emisji SO2, NOx, NH3 i lotnych związków organicznych
będą trudne do dotrzymania.
W 2008 roku weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady
2008/50/WE w sprawie jakości powietrzai czystszego powietrza dla
Europy. Polska musi przygotować programy naprawcze dla terenów, które
nie spełniają unijnych standardów.
Szczególnie trudne zadania wiążą się z przyjętą przez Radę Europejską
decyzją o redukcji emisji CO2 z terenu Unii o 20% do 2020 r. czy
udziale odnawialnych źródeł w produkcji energii co najmniej 20%.
Nie negując konieczności działań na rzecz ochrony klimatu, trzeba
stwierdzić, że szereg propozycji Komisji Europejskiej będzie bardzo
trudny do zrealizowania przez Polskę. Zdecydowanie musimy oszczędzać
więcej energii.
Przed Polską ogromne problemy związane z gospodarką odpadami.
Dotychczasowe systemy prawno-organizacyjne okazały sięmało skuteczne.
Trzeba ponownie przemyśleć Krajowy Plan Gospodarki Odpadami.
Gospodarka odpadami to jedna z najbardziej zaniedbanych dziedzin
ochrony środowiska. Dziedzinami podobnie zaniedbanymi są ochrona przed
hałasem i promieniowaniem elektromagnetycznym.
Wiele do zrobienia będzie w zakresie rejestracji, oceny, udzielania
zezwoleń i stosowania ograniczeń w zakresie chemikaliów(RICH) oraz
promieniowania jonizującego. Na realizację przedsięwzięć służących
ochronie środowiska i gospodarkęwodną w 2007 roku wydatkowano łącznie
ok. 10 mld zł (ceny z 2007 r.).
Szacuje się, że niezbędne nakłady na wykonanie zadań określonych w
polityce ekologicznej na lata 2009-2012 wyniosą ok. 66 mld zł (ceny z
2007 r.), a na lata 2013-2016 - 64 mld zł. (ceny z 2007 r.). Daje to
łącznie ok. 130 mld zł. Gdyby otrzymać wydatki na poziomie 10 mld zł,
co ze względu na kryzys gospodarczy i związane z polityką rządu
oszczędnościbędzie niewykonalne, w latach 2009-2016 wydamy ok. 80 mld
zł. Co z pozostałymi 50 mld zł? Dodam, że wyliczenia na poziomie130
mld zł, według moich szacunków, są niedoszacowane na ok. 20 mld zł.
Tak więc lukafinansowa na ochronę środowiska w latach 2009-2016 to
około 70 mld zł. Takich kosztów nie da się przerzucić na prywatne
podmioty gospodarcze i gospodarstwa domowe. Rozdział poświęcony
nakładom na ochronę środowiska jest nie do przyjęcia. Wyliczenia są
błędne i niedoszacowane. To przekreśla możliwość realizacji omówionych
wcześniej priorytetów, a w konsekwencji "Polityki ekologicznej państwa
na lata 2009-2012 z perspektywą do roku 2016".
W 2015 r. kończą się najdłuższe okresy przejściowe wynegocjowane w 2001
roku i zapisane w Traktacie Akcesyjnym. Po 2004 roku doszły nowe
zobowiązania. Niewykonanie ich to ogromne problemy i kary finansowe.
Skąd wziąć brakujące środki finansowe? W 2005 roku praktycznie
zrezygnowano z kontynuowania prac nad nowymi mechanizmami i
instrumentami ekonomiczno-finansowymi w ochronie środowiska, podjętymi
w 2003 roku. System mechanizmów i instrumentów ekonomiczno- finansowych
ochrony środowiska i gospodarki wodnej w obecnym kształcie nie
wygeneruje niezbędnych środków finansowych. Istnieje więc pilna
potrzeba opracowania i wdrożenia nowego systemu. Kierunki prac powinna
wyznaczać ekologiczna reforma podatkowa, polegająca na przesunięciu
obciążeń podatkowych z zasobów pracy na zużywane w procesach produkcji
i konsumpcji zasoby naturalne.(5)
Czesław Śleziak
Przypisy:
1. Prawo ochrony środowiska. Stan prawny na 15 marca 2008 r. Oficyna Wolters Kluwer 2008. Art. 13-16, s. 32-33.
2. Polityka ekologiczna państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem
perspektywy na lata 2007-2010. Ministerstwo Środowiska 2003. Materiał
powielony.
3. Polityka ekologiczna państwa na lata 2007-2010 z uwzględnieniem
perspektywy na lata 2011-2014, Ministerstwo Środowiska 2006. Materiał
powielony.
4. Polityka ekologiczna państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016. Ministerstwo Środowiska 2008. Materiał powielony.
5. Zob. Ekologiczna reforma fiskalna - uwarunkowania i możliwości
wdrożenia w Polsce. Pod red. W. Stodulskiego. Instytut Na Rzecz
Ekorozwoju. Warszawa 2004.