Advertisement
Raportowanie z Lokalnego Programu Ochrony Środowiska
Zrównoważony rozwój w aglomeracjach wielkoprzemysłowych
Ekologia - dofinansowanie WFOŚiGW Katowice Kolumny dofinansowane
przez WFOŚiGW w Katowicach








Zgodnie z art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. nr 62, poz. 627 ze zmian.) gminy mają obowiązek sporządzania co dwa lata raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska.
Dla większości gmin minęły już 2 lata od zatwierdzenia uchwałą tychże programów, zaistniała zatem ustawowa konieczność przygotowania raportów z ich wykonania.


Image Ustawodawca nie stawia jednak żadnych wymagań, co powinien zawierać raport, jaka ma być jego forma, struktura i treść. Pojawiają się więc pytania: jak taki raport powinien wyglądać, czy powinien to być dokument rozbudowany czy stosunkowo krótki? Do autorów niniejszego artykułu zwróciły się z tymi zapytaniami samorządy lokalne. Artykuł powstał zatem na bazie wskazówek udzielanych poszczególnym gminom.

Istota raportu

Raport nie musi mieć formy "szczegółowego zdania sprawy z czegoś", lecz powinien być "relacją", "meldunkiem", "pisemnym sprawozdaniem, doniesieniem o czymś - zwykle zwierzchnikowi, instytucji nadrzędnej" [1, 2]. Innymi słowy, to po prostu "krótkie sprawozdanie" z realizacji Programu Ochrony Środowiska za okres 2 lat.
Raport jest próbą weryfikacji i wstępnej oceny wykonania Programu Ochrony Środowiska. Informuje o tym, co udało się zrealizować w przyjętym okresie czasu. Powinno to być opracowanie "krótkie", syntetyczne, zawierające usystematyzowane informacje na temat działań, jakie zostały podjęte w zakresie ochrony środowiska przez poszczególne organy i jednostki administracyjne, mieszkańców oraz podmioty gospodarcze. Jest to przedstawienie rezultatów działań w dziedzinie ochrony i zarządzania środowiskiem. Istotnym elementem raportu jest zestawienie poniesionych nakładów finansowych w ramach poszczególnych zadań.
Raport jest dokumentem ogólnodostępnym (publicznym), w którym samorząd lokalny prezentuje działania w odniesieniu do środowiska [3]. Powinien on zawierać podstawowe informacje o działaniach samorządu terytorialnego z wykonania przez niego ustawowych, ochronnych zadań w sferze ochrony przyrody. Raport środowiskowy to forma rozliczenia się samorządu przed mieszkańcami z zakresu zrealizowanych zadań. Należy w nim nie tylko wyeksponować efekty ekologiczne poszczególnych działań podjętych w ramach polityki i celów środowiskowych, ale także zwrócić uwagę na to, które zadania w gminie nie zostały wykonane bądź też których realizacja, mimo podjętych zobowiązań, nie została rozpoczęta. Raporty sporządzane w samorządach terytorialnych poszczególnych szczebli powinny obejmować omówienie działań ochronnych poszczególnych elementów składowych środowiska zewnętrznego.

Przed przystąpieniem do opracowania raportu

Podstawowe czynności, które należy podjąć, przystępując do opracowania raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska to [4]:
  • zdefiniowanie celu sporządzenia raportu - w ten sposób uzyskuje się odpowiedź na pytanie: po co jednostka samorządu terytorialnego sporządza raport środowiskowy?
  • określenie podstawowych wymogów formalnych - odpowiedź na pytanie: co raport ma zawierać, jaką ma mieć formę?
  • ustalenie zakresu sporządzenia raportu - może on być bardziej lub mniej obszerny i powinien opisywać efekty ekologiczne w ramach działań ochronnych wszystkich komponentów środowiska,
  • określenie podziału zadań i zakresu odpowiedzialności pracowników przy realizacji raportu (czyli kto i co ma wykonać?),
  • rozpoczęcie gromadzenia danych z wykorzystaniem źródeł informacji pierwotnych (ankiety, wywiady, obserwacje itp.) i wtórnych (karty realizacji zadania, zestawienia, sprawozdania itp.), ustalenie, czy sporządzaniem raportu będzie zajmował się zespół pełnomocnika prezydenta (burmistrza, wójta) ds. systemu zarządzania środowiskowego na czele, czy zostanie zlecony do wykonania zewnętrznemu konsultantowi,
  • zdefiniowanie grupy adresatów docelowych ? odpowiedź na pytanie: do kogo raport jest adresowany?
  • określenie sposobu dystrybucji i dostępności raportu (przekazanie jednostce nadrzędnej, strona internetowa urzędu, biuletyn informacji lokalnej itd.).

Struktura raportu

Struktura raportu z wykonania Programu Ochrony Środowiska jest ściśle związana z zawartością merytoryczną realizowanego Lokalnego Programu Ochrony Środowiska i musi uwzględniać odbiorców dokumentu, a w szczególności radę gminy, jednostkę nadrzędną (specyfika powiatu, województwa), jak i potrzeby mieszkańców. Na podstawie przeglądu dostępnych raportów wykonania lokalnych programów i doświadczeń autorów przy ich opracowaniu, zaproponowano następującą strukturę tego dokumentu:
1. Wprowadzenie, w tym: powołanie podstawy prawnej do opracowania raportu, określenie zakresu czasowego raportu i zasady jego opracowania.
2. Przytoczenie treści przyjętej uchwałą lokalnej polityki środowiskowej.
3. Charakterystyka wyznaczonych priorytetów, celów i zadań środowiskowych przyjętych w Programie Ochrony Środowiska.
4. Wskazanie źródeł informacji do opracowania raportu.
5. Ocena realizacji Lokalnego Programu Ochrony Środowiska za dany okres czasu, w zakresie podstawowych komponentów środowiska i kluczowych działań ochronnych, tj.:
  • gospodarki wodno-ściekowej,
  • gospodarki odpadami,
  • ochrony powierzchni ziemi i gleby,
  • ochrony powietrza atmosferycznego,
  • ochrony przed hałasem,
  • ochrony przed promieniowaniem niejonizującym,
  • ochrony przyrody,
  • edukacji ekologicznej.
W rozdziale tym należy ocenić stopień realizacji poszczególnych zadań w ramach Programu Ochrony Środowiska. Należy wyraźnie określić cel realizacyjny, wyeksponować zadania niezrealizowane i zrealizowane. Ocenie podlegają zadania, które zostały w pełni lub częściowo zrealizowane w ramach omawianego okresu sprawozdawczego. W przypadku zadań, które nie zostały zrealizowane w planowanym czasie, należy podać obligatoryjny termin ich zakończenia. Ocena zrealizowanych zadań może mieć charakter ilościowy (wskaźniki, przeliczniki, dane liczbowe, procentowe) i jakościowy (wyniki ankiet, opinia respondentów na dany temat,
np. dotycząca przyczyn opóźnień bądź trudności w rozpoczęciu realizacji). W tej części raportu należy również rozliczyć się z wydanych środków finansowych na realizację poszczególnych zadań.

6. Podsumowanie raportu i wnioski. W tej części należy w ujęciu procentowym lub liczbowym wskazać, ile zadań zostało zrealizowanych spośród wszystkich przyjętych w programie, sporządzić ogólne, zbiorcze sprawozdanie finansowe z realizacji programu oraz sformułować wnioski końcowe, podkreślając efekty dla środowiska i mieszkańców. W tej części raportu należy dostarczyć odpowiedzi na następujące pytania:
  • Jak poszczególne działania podjęte przez samorząd terytorialny przyczyniły się do poprawy stanu środowiska?
  • Jak wprowadzone zmiany w środowisku (przywracanie równowagi przyrodniczej) wpływają na poprawę jakości życia mieszkańców?
  • Czy strategia zrównoważonego rozwoju gminy jest wyraźnym priorytetem dla samorządu terytorialnego?
Opracowujący raport powinni unikać oceny przyczyn niezrealizowania zadań (poza ewentualnym przytoczeniem uwag respondentów), pozostawiając swobodę w ich ocenie członkom Rady Gminy i mieszkańcom.

7. Załączniki, np. rejestr aspektów środowiskowych, zestawienie tabelaryczne przyjętych wskaźników oceny efektów działalności środowiskowej stosowanych w raporcie, wzór karty realizacji zadania itp.
Reasumując, opracowywany raport powinien posiadać formę "krótkiego sprawozdania", w którym przedstawione zostaną działania samorządu lokalnego na rzecz środowiska. W raporcie należy omówić realizację wszystkich zadań za dany okres czasu, w zakresie podstawowych komponentów środowiska i kluczowych działań ochronnych. Warto zwrócić uwagę, że przy jego opracowania wykazują ułomność opracowane dla wielu samorządów w naszym województwie Lokalne Programy Ochrony Środowiska, w których pominięte zostały zagadnienia dotyczące gospodarki odpadami [5]. Zachodzi bowiem konieczność omówienia w raporcie nie tylko zadań ujętych w programie ochrony środowiska, ale dodatkowo realizacji szczegółowych zadań rozpisanych w Lokalnym Planie Gospodarki Odpadami. Raport, który ma w założeniu stanowić krótkie i zwięzłe opracowanie, przyjmie więc w tej sytuacji typową formę obszernego "sprawozdania" z realizacji równocześnie dwóch strategicznych dokumentów "Programu Ochrony Środowiska" i "Planu Gospodarki Odpadami".

Bożena Gajdzik
Katedra Zarządzania Procesami
Technologicznymi
Politechnika Śląska
Jan Pałasz
Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego
w Warszawie
Oddział Zamiejscowy w Zabrzu


Literatura:
[1] Słownik języka polskiego. PWN, Warszawa 1989.
[2] Słownik wyrazów obcych. PWN, Warszawa 1971.
[3] Nowak Z.: Zarządzanie środowiskiem, cz. II. Politechnika Śląska, Gliwice 2001, s. 347.
[4] Gajdzik B., Wyciślik A.: Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Politechnika Śląska, Gliwice 2007, na podst. Borys T., Ragali P. (red.): Jak opracować raport środowiskowy, wyd. Fundacja Karkonoska, Jelenia Góra 2002, s. 49.
[5] Pałasz J.: Gminne i powiatowe programy ochrony środowiska ? uwagi do ich formy, struktury, treści i wykonania. Problemy Ekologii nr 4/2006.

 

© 2024 Grupa INFOMAX