Realizacja Projektu pod nazwą Ogólnodostępna Platforma Informacji "Tereny poprzemysłowe i zdegradowane" (OPI-TPP) jako integralna część Regionalnego Systemu Informacji Przestrzennej (RSIP) jest odpowiedzią na potrzebę wdrożenia nowoczesnego systemu informatycznego integrującego różne obszary wiedzy oraz informacje w zakresie efektywnego planowania, zagospodarowania przestrzennego i zarządzania terenami poprzemysłowymi.
- Jednym z podstawowych problemów przy opracowywaniu Projektu była sama definicja terenu poprzemysłowego i zdegradowanego, określenie zakresu jego rewitalizacji oraz niezbędnych procedur, a także dotarcie z tym pomysłem do niektórych gmin, chociaż nasze rozwiązania uznane zostały za innowacyjne i byliśmy inicjatorem zbadania stanu środowiska dla górnictwa, gdzie opracowaliśmy pierwowzór zarządzania w skali regionalnej – mówi dr inż. Włodzimierz A. Sokół, kierownik Projektów Międzynarodowych, dyrektor Krajowego Punktu Kontaktowego Eko-efektywnych Technologii i Systemów Zarządzania Głównego Instytutu Górnictwa.
|
|
Różnorodność biologiczna to zróżnicowanie wszystkich żywych organizmów występujących na Ziemi w ekosystemach lądowych, morskich i słodkowodnych oraz w zespołach ekologicznych, których są częścią; dotyczy to różnorodności w obrębie gatunku i pomiędzy gatunkami oraz różnorodności ekosystemów1.
Obecnie, tak jak zawsze w przeszłości, elementy różnorodności biologicznej są wykorzystywane przez człowieka w bardzo zróżnicowany sposób: jako pożywienie, materiały budowlane, ubranie, lekarstwa, a nawet kosmetyki. Różnorodność biologiczna ma również ważne znaczenie społeczne i kulturowe. Do utrzymania warunków życia społeczeństw i stworzenia im szansy rozwoju jest tak samo niezbędna jak woda i powietrze.
|
|
Centrum Edukacji Ekologicznej w katowickim Pałacu Młodzieży powstało pod koniec lat 80. i wówczas było naprawdę pomysłem pionierskim.
Inicjatorką i założycielką Centrum była Krystyna Blaut-Howaniec. W latach 90. tematyka ekologiczna cieszyła się dużym zainteresowaniem. Także w mediach zapanowała wówczas swoista "moda" na ekologię. Stało się dobrze, bo dzięki temu nareszcie zwrócono uwagę na sprawy ważne, często kontrowersyjne, a dla niektórych wręcz niewygodne. Powstało wówczas wiele organizacji proekologicznych, które obecnie odgrywają ważną rolę w procesie decyzyjnym i edukacyjnym.
|
|
|