Intensywne wykorzystanie paliw kopalnych oraz
dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku paliwowym na przestrzeni
ostatniej dekady spowodowało wzrost zainteresowania wykorzystania
energii z tak zwanych źródeł odnawialnych.
Pośród różnych
metod wykorzystania tych źródeł, dużym zainteresowaniem cieszy się
wykorzystanie biomasy jako substratu do produkcji paliw lub innych
chemikaliów. Według Nigam i Singh [1] biopaliwa dzieli się na dwie
podstawowe grupy:
– biopaliwa pierwotne, które stanowią biomasę
wykorzystaną bezpośrednio w formie nieprzetworzonej lub po wstępnej
obróbce (przykładowo drewno stosowane jako paliwo podstawowe lub
dodatkowe (współspalanie);
– biopaliwa wtórne, będące produktem
procesu konwersji biomasy do takich produktów jak przykładowo etanol,
biodiesel, eter dimetylowy (DME) i innych.
|
|
Intensywny rozwój nauki i techniki na
przełomie wieków XX i XXI, oprócz szeregu korzyści, niesie za sobą
również degradację środowiska naturalnego.
W obecnych czasach ludzkość zdaje sobie sprawę, iż ochrona środowiska
stała się nieodzowna i należy przedsięwziąć wszelkie kroki w celu
zahamowania jego degradacji. Ustawy i rozporządzenia nie chronią przyrody, jeżeli sami nie
będziemy świadomi zagrożeń wynikających z dewastacji środowiska i jeżeli
nie będziemy im przeciwdziałać. Jedną z głównych metod podnoszenia świadomości jest właściwie pojmowana edukacja społeczeństwa bez względu na wiek.
|
|
|