Advertisement
PRAWO I FINANSE
Informować i ochraniać
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. nr 25 z 2008 r., poz. 150 z późn. zm.) marszałek województwa niezwłocznie powiadamia społeczeństwo oraz podmioty korzystające ze środowiska, w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie, o ryzyku wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych albo alarmowych poziomów substancji w powietrzu oraz o wystąpieniu przekroczeń dopuszczalnych albo alarmowych poziomów substancji w powietrzu.

Przedmiotowy obowiązek w województwie śląskim realizowany jest od 2006 roku, początkowo przez Wojewodę, a po zmianie przepisów prawa przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego w ścisłej współpracy z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska w Katowicach (WIOŚ) i Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Śląskiego (WCZK), w oparciu o Porozumienie podpisane przez przedmiotowe organy.
 
Prawo w praktyce
Każdy przedsiębiorca, który w jakikolwiek sposób korzysta ze środowiska, jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji z tym związanej i uiszczania należnych z tego tytułu opłat.

W praktyce oznacza to, iż wystarczy, że w firmie są służbowe samochody czy wózki widłowe, aby płacić za emisję spalin. Tak samo jest, gdy firma ma np. kotłownię. Podmiotem zobowiązanym do zapłaty jest podmiot faktycznie korzystający ze środowiska, niezależnie od tego, czyją własnością są urządzenia służące do tego korzystania. Przykładem takiego korzystania ze środowiska mogą być samochody będące w leasingu, gdzie faktura za zakup paliwa wystawiana jest na firmę, która dany samochód użytkuje.
 
Problem stary jak świat
Aktualnie obowiązująca ustawa transponuje wymagania prawa Unii Europejskiej zawarte w tzw. dyrektywie ramowej w sprawie odpadów, tj. Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/12/WE z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów (Dz. US w WE L 114 z 27.04.2006, str. 9). Celem niniejszej publikacji jest porównanie jej zapisów z regulacjami zawartymi w projekcie nowej ustawy.

Magazynowanie odpadów i usuwanie z miejsca magazynowania
– Zachowane obecne przepisy:
• magazynowanie odbywa się zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa i zdrowia ludzi;
• odbywa się na terenie, do którego posiadacz ma tytuł prawny;
• prowadzone wyłącznie w ramach wytwarzania, zbierania lub przetwarzania;
• łączny maksymalny okres magazynowania: odzysk, unieszkodliwianie (3 lata), składowanie (1 rok);
• posiadacz jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania (nakaz w formie decyzji – wójt, burmistrz, prezydent, dyrektor RDOŚ).
 

© 2024 Grupa INFOMAX