Licznik odwiedzin: |
BADANIA I TECHNOLOGIE
Poszukiwanie nowych, bardziej przyjaznych
środowisku metod konwersji paliw zaowocowało rozwojem alternatywnej
metody spalania w tlenie, określanej w literaturze anglojęzycznej jako
oxy-fuel. Metoda ta polega na zastąpieniu tradycyjnej mieszanki
utleniacza, jakim jest powietrze (głównie N2 i O2), roztworem CO2 i O2.
W warunkach rzeczywistych (przemysłowy kocioł dużej skali) układ taki
otrzymuje się poprzez zawracanie części spalin do komory spalania wraz z
podaniem odpowiedniej ilości tlenu potrzebnego do prawidłowej
organizacji procesu spalania.
|
|
Programy rewitalizacji terenów
poprzemysłowych są obecnie nieodłącznym elementem strategii rozwoju
miast. Wykorzystanie tych obszarów stwarza bowiem możliwości
ograniczenia zapotrzebowania przemysłu na tereny niezabudowane, których w
śląskich miastach jest coraz mniej. Zagospodarowanie terenów
poprzemysłowych przez podmioty gospodarcze jest jednak możliwe tylko w
przypadku konkurencyjności tych terenów wobec innych lokalizacji, a
konkurowanie terenów przekształconych antropogenicznie, wymagających
adaptacji starych obiektów, często wyburzeń, a nawet rekultywacji
terenu, z obszarami niezabudowanymi, przeznaczonymi pod nowe inwestycje,
jest bardzo trudne.
Problem zagospodarowania terenu poprzemysłowego staje się tym
trudniejszy, jeżeli na jego obszarze doszło do skażenia środowiska,
wtedy sprawą pierwszoplanową powinna być likwidacja „szkód ekologicznych”.
Głównym zagrożeniem dla środowiska na terenach poprzemysłowych są
pozostałości po substancjach chemicznych, wykorzystywanych kiedyś w
procesach produkcyjnych. Ich magazynowanie w niewłaściwy sposób może
spowodować zanieczyszczenie środowiska gruntowo- wodnego w rejonie
oddziaływania Zakładu.
|
|
Edukacja ekologiczna i kształtowanie postaw
biofilnych wśród młodzieży może prowadzić do generowania form edukacji w
zgodzie z naturą. Stawiając taką tezę, należy wyjaśnić pojęcia:
edukacja, ekologia, biofilia.
I tak, w podręczniku akademickim dla studentów pedagogiki można
odnaleźć, że edukacja to „ogół oddziaływań służących formowaniu się
zdolności życiowych człowieka”1 oraz że sama pedagogika zajmuje się
poszerzaniem możliwości życiowych człowieka, biorąc pod uwagę
poszczególne etapy jego rozwoju2.
|
|
Dla każdego człowieka ważnym czynnikiem
wpływającym na jakość życia jest klimat oraz stan jakości trzech
podstawowych elementów środowiska: gleby, wody i powietrza. Jakość
powietrza ma jednak decydujące znaczenie w procesie zanieczyszczania
środowiska.
Wprowadzane do atmosfery pierwotne zanieczyszczenia oraz generowane
wtórne ksenobiotyki oddziałują na pozostałe elementy środowiska – glebę i
wodę. Wśród zanieczyszczeń występujących w atmosferze rozróżnia się
zanieczyszczenia pierwotne i wtórne. Do grupy głównych pierwotnych
zanieczyszczeń należą dwutlenek węgla (CO2), tlenek węgla (CO), tlenki
azotu (NOx), ditlenek siarki (SO2), pył całkowity (TSP) oraz jego
frakcje PM10, PM2,5, trwałe związki organiczne (TZO), które obejmują
wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA), dioksyny i furany
(PCDDs i PCDFs), polichlorowane bifenyle, lotne związki organiczne
(LZO), metale ciężkie, zwłaszcza rtęć (Hg) i jej związki, kadm oraz tal
(Cd, Tl) i ich związki oraz antymon (Sb), arsen (As), ołów (Pb), chrom
(Cr), kobalt (Co), miedź (Cu), mangan (Mn), nikiel (Ni), wanad (V).
|
|
Marcin Korolec
Minister Środowiska
Marcin Korolec ukończył studia w Ecole Nationale d’Administration w
Paryżu, a także Uniwersytet Warszawski, najpierw na Wydziale Historii, a
następnie Prawa i Administracji...
Piotr Woźniak
Podsekretarz Stanu
Główny Geolog Kraju
Piotr Woźniak ukończył studia na Wydziale Geologii Uniwersytetu Warszawskiego. Był asystentem w Państwowym Instytucie Geologicznym. Pełnił funkcję
doradcy ministra w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Przewodniczył także grupie roboczej ds. utworzenia Agencji Rynku
Rolnego...
|
|
|
|