Licznik odwiedzin: |
PREZENTACJE I WSPÓŁPRACA
Już po raz jedenasty nagrodzono laureatów
Konkursu o Puchar Recyklingu. To jedyne w Polsce przedsięwzięcie, które
kompleksowo ocenia systemy selektywnej zbiórki odpadów oraz działania
edukacyjne, służące jej popularyzacji.
Wzorem lat ubiegłych, także to podsumowanie Konkursu oraz uroczystość
wręczania nagród i wyróżnień jego laureatom odbyły się podczas Targów
Ochrony Środowiska POLEKO w Poznaniu. 22 listopada 2010 roku, w ramach
Gali Międzynarodowego Zjazdu Ekologicznego, w Centrum
Kongresowo-Dydaktycznym Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu wręczono
Puchary Recyklingu oraz ogłoszono nominacje do tytułu „Tygrysa
Recyklingu”. Następnego dnia w Pawilonie „Iglica” na terenie
Międzynarodowych Targów Poznańskich wręczono statuetki, wyróżnienia oraz
nagrody finansowe Konkursu.
|
|
Ochrona środowiska stawia przed przemysłem rafineryjnym szczególnie
trudne zadania. Dlatego też działania ekologiczne firmy dotyczą nie
tylko zmniejszenia uciążliwości samych procesów produkcyjnych i
dystrybucyjnych, ale również ciągłej poprawy jakości i parametrów
ekologicznych wytwarzanych produktów. W poszukiwaniu własnych dróg
zrównoważonego rozwoju, firma petrochemiczna musi brać pod uwagę piękno
otaczającej przyrody.
Jeszcze na początku lat 90. płocki zakład rafineryjno-petrochemiczny był
umieszczony na liście 80. najbardziej uciążliwych dla środowiska
zakładów produkcyjnych w Polsce. Przyczynami były takie aspekty jak
przekraczanie norm emisji zanieczyszczeń gazowych, odprowadzanie dużych
ilości ścieków do wód powierzchniowych oraz niewłaściwy sposób
gospodarowania odpadami. Było naprawdę dużo do zrobienia, a likwidacja
zaległości ekologicznych wymagała radykalnych działań.
|
|
W marcu 2007 roku na posiedzeniu Rady
Europejskiej potwierdzono zobowiązanie Wspólnoty co do rozwoju energii
ze źródeł odnawialnych na jej terytorium po 2010 roku.
Rada Europejska wyraziła swoje poparcie dla obowiązkowego celu 20%-ego
udziału energii odnawialnej w całkowitym zużyciu energii w Unii
Europejskiej do 2020 roku oraz obowiązkowego minimalnego celu 10%-ego
udziału biopaliw w ogólnym zużyciu benzyny i oleju napędowego w
transporcie zrealizowanego w sposób ekonomicznie efektywny do końca 2020
roku. Podstawą prawną realizacji wyżej wymienionych celów są dwie
dyrektywy: dyrektywa 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 roku zmieniającą
dyrektywę 98/70/WE odnosząca się do specyfikacji benzyny i olejów
napędowych oraz wprowadzająca mechanizm monitorowania i ograniczania
emisji gazów cieplarnianych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 1999/32/WE
odnoszącą się do specyfikacji paliw wykorzystywanych przez statki
żeglugi śródlądowej oraz uchylająca dyrektywę 93/12/EWG (FQD) oraz
dyrektywa 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 roku w sprawie promowania
energii ze źródeł odnawialnych zmieniająca i w następstwie uchylająca
dyrektywy 2001/77WE oraz 2003/30/WE (RED).
|
|
Wynikiem szybkiego rozwoju przemysłu motoryzacyjnego jest globalny
charakter zmian, jakie zmierzają do wprowadzają ograniczeń emisji
substancji pochodzących z eksploatacji silników spalinowych. Wyrazem
tych działań są coraz ostrzejsze przepisy w dziedzinie ochrony
środowiska, inspirujących zarówno producentów silników, jak i paliw do
ciągłego udoskonalania swoich produktów.
Aktualnie po drogach świata jeździ średnio 1 miliard samochodów – 200
milionów ciężarówek i 800 milionów samochodów osobowych, a zużycie paliw
w transporcie szybko rośnie, szczególnie w krajach rozwijających się,
ale także i w Europie. W scenariuszu rozwoju przewiduje się, że do 2050
roku liczba aut podwoi się do 2 miliardów.
Zdaniem obserwatorów
przemysłu, samochody odpowiadają za 65% zanieczyszczeń emitowanych na
obszarze Unii Europejskiej. Eksperci uważają, że spaliny samochodowe są
bardziej uciążliwe dla człowieka niż zanieczyszczenia pochodzące z
przemysłu, ponieważ rozprzestrzeniają się stężone na niskich
wysokościach, w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi. Technologie redukcji,
które są stosowane w przemyśle i energetyce, nie mogą być z sukcesem
stosowane w małych silnikach samochodowych lub statkach powietrznych.
|
|
W tej rubryce informujemy o potrzebach
miast w dziedzinie ekologii oraz o najważniejszych projektach służących
ochronie środowiska. Staramy się uzyskiwać odpowiedzi na pytania
dotyczące zaawansowania proekologicznych inwestycji, ich kosztów,
montażu finansowego, a także stopnia absorbcji środków unijnych. Tym razem byliśmy w Chorzowie. Czekamy na Państwa opinie i propozycje
kolejnych tematów. Wszak zarządzanie środowiskiem, realizowane w ramach
zasad zrównoważonego rozwoju, zapewne długo jeszcze będzie przedmiotem
gorących dyskusji… Nowo wybrane władze samorządowe powinny się w tę
debatę aktywnie włączyć.
Dzisiejszy układ przestrzenny Chorzowa ukształtowany został w oparciu
o powstające w XIX wieku zakłady przemysłowe – huty stali, kopalnie
węgla kamiennego oraz system transportu kołowego i szynowego. Miasto
zawdzięczało swój rozwój przemysłowi ciężkiemu, chemicznemu i górnictwu. To już przeszłość. Restrukturyzacja przemysłu oraz całkowite
zaprzestanie eksploatacji górniczej spowodowały jednak, że nawet w
centralnych częściach Chorzowa pozostały przestrzenie nieużytków, hałd i
opuszczone obiekty. Rewitalizacja zdegradowanych terenów
poprzemysłowych, również powojskowych miała w rezultacie spowodować ich
szybkie przystosowanie do nowych funkcji lub przywrócenie dawnych, na
przykład gospodarczych.
|
|
Przykładem działań służących odnowie
zdegradowanych obszarów jest zakończona w 2007 roku rewitalizacja stawów
poprzemysłowych Amelung, która doceniona została przez mieszkańców
Chorzowa, a także spotkała się z uznaniem jury Konkursu, organizowanego
przez Marszałka Województwa Śląskiego na Najlepszą Przestrzeń Publiczną
naszego województwa, gdzie inwestycja ta zdobyła pierwsze miejsce w
kategorii urbanistyka. Obecnie Amelung to piękne osiedle mieszkaniowe
wraz z placem zabaw, boiskiem oraz skwerami do spacerowania. Udało się
poprawić stan środowiska naturalnego, estetykę otoczenia i wykreować
nową przestrzeń publiczną o charakterze rekreacyjno-sportowym, a także
stworzyć warunki dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego.
Ten atrakcyjny, ale dawniej bardzo zdegradowany teren u zbiegu ulic
Żołnierzy Września i 3-go Maja w Chorzowie jest obecnie jednym z
najładniejszych zakątków miasta. Na obszarze ponad 15 hektarów zostały
wyeliminowane źródła zanieczyszczeń, przebudowano i zmodernizowano sieci
kanalizacyjne, uporządkowano szatę roślinną i zasadzono wiele nowych
roślin, wybudowano mostek, place zabaw, boiska sportowe, wykonano
oświetlenie i infrastrukturę parkową. Całkowity koszt inwestycji wyniósł prawie 7 milionów złotych, z czego 75 proc. sfinansowała Unia Europejska.
|
|
Od co najmniej kilkudziesięciu już lat
koryto rzeki Rawy stanowi oś systemu kanalizacji funkcjonującego na
terenie Chorzowa i Świętochłowic. Ścieki płynące otwartym korytem Rawy
przez centrum dwóch miast od zawsze wzbudzały emocje wśród mieszkańców,
szczególnie tych zamieszkujących w jego bezpośrednim sąsiedztwie.
Poza problemami natury sanitarno-estetycznej, sąsiedztwo Rawy rodziło
niebezpieczeństwo podtopień i zalań. W ubiegłym, 2010 roku zakończone
zostało przedsięwzięcie związane z realizacją zadania pn. „Przykrycie koryta rzeki Rawy i otwartych kanałów ściekowych”, realizowanego w ramach Projektu współfinansowanego przez Unię Europejską pn. „Zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków w Chorzowie - Świętochłowicach”.
|
|
Baterpol prowadzi skup i przerób złomu akumulatorowego, będąc
równocześnie znaczącym producentem ołowiu rafinowanego i stopów ołowiu.
Spółka pozyskuje surowiec z rynku wtórnego, stosując najnowocześniejsze
technologie recyklingu zużytych akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Nasza firma powstała w 1996 roku. Nowy Zakład Przerobu Złomu
Akumulatorowego (ZPZA), nakładem ok. 42 mln PLN, uruchomiono w 1998 r.
Nowoczesna, zautomatyzowana linia technologiczna służyła do rozdziału
akumulatora na składniki. W ramach inwestycji zorganizowano również sieć
skupu, bezpiecznego transportu i magazynowania zużytych akumulatorów w
specjalistycznych pojemnikach i kontenerach.
|
|
|
|