Cywilizację XXI wieku cechuje dynamika
rozwoju gospodarczego, ruchliwość społeczeństwa, wzmożony transfer
środków produkcji i wytworzonych produktów.
Potęguje się liczba zarejestrowanych pojazdów poruszających się po
drogach. Następuje wzrost ruchu lotnictwa pasażerskiego, przy
jednoczesnym rozwoju infrastruktury portów lotniczych. Sieć dróg o
charakterze krajowym i międzynarodowym jest intensywnie budowana i
modernizowana. Kolejnictwo przechodzi transformację – dostosowując się
do nowych wyzwań cywilizacyjnych, gruntownie modernizując infrastrukturę
torowisk i taboru kolejowego, z zamiarem przejęcia ciężaru transferu
ludzi i towarów jako rozwiązanie alternatywne dla transportu drogowego i
lotniczego.
|
|
Zadania i obowiązki Inspekcji określa aż
36 ustaw oraz kilkadziesiąt rozporządzeń wykonawczych. Zakres
przeprowadzonych kontroli jest więc bardzo szeroki – od typowych
zagadnień dotyczących ochrony powietrza, wody i gleby, poprzez ustawę o
nawozach i nawożeniu do zagadnień związanych ze zużytym sprzętem
elektrycznym i elektronicznym czy też pojazdami wycofywanymi z
eksploatacji.
Wysoki stopień urbanizacji Śląska i Zagłębia, duża liczba mieszkańców
oraz zlokalizowanych tu obiektów przemysłowych, a także historia
górniczo-hutnicza tego regionu – powodują, że jest to ciągle obszar
borykający się z wieloma zaniedbaniami dotyczącymi ekologii. Nadal mamy
jeszcze do czynienia z procesami restrukturyzacji „starych” zakładów, co
skutkuje czasami zdarzeniami niekorzystnymi dla różnych komponentów
środowiskowych – mówi dr Jerzy Kopyczok, zastępca Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach.
|
|
Planowana inwestycja obejmuje przebudowę
wybranych odcinków sieci cieplnej kanałowej Przedsiębiorstwa Energetyki
Cieplnej Katowice S.A., wykonywanych w technologii tradycyjnej – na sieć
preizolowaną.
Trasa sieci projektowanej może się całkowicie lub częściowo pokrywać z
trasą już istniejącą – na odcinkach tych, istniejący kanał cieplny
przewidziano do likwidacji. Na pozostałych odcinkach istniejąca sieć
cieplna zostanie odcięta i zaślepiona. Rurociągi preizolowane wyposażone
będą w instalację sygnalizacji awarii. Zmiana istniejącej sieci
cieplnej „tradycyjnej”, kanałowej podziemnej – na sieć preizolowaną –
pozwoli na zapewnienie dużej hermetyczności systemu, małych strat
energii cieplnej do otoczenia oraz niewielkiego prawdopodobieństwa
wystąpienia awarii z wypływem czynnika grzewczego na zewnątrz. Głównym
efektem ekologicznym inwestycji będzie ograniczenie niskiej emisji
substancji zanieczyszczających, przede wszystkim CO2, dwutlenku siarki
(SO2), tlenków azotu (NOx) oraz wyrzutu pyłu do atmosfery. Ograniczenie
emisji wyżej wymienionych zanieczyszczeń wynika ze zmniejszenia strat
energii, dzięki której możliwe będzie znaczące ograniczenie ilości
spalanych paliw.
|
|
|